Abstract:
مقدمه: ادغام آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی و درمانی یکی از تحولات مهم مدیریتی نظام سلامت در سال ١٣٦٤ است. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین مزایا و معایب ٤ دهه مدیریت علوم پزشکی به شیوه ادغام آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی و درمانی انجام پذیرفت. روش: این مطالعه مروری از نوع حوزهای بود. دادهها با استفاده از واژگان کلیدی در پایگاههای اطلاعاتی Magiran، ISC، SID، Pubmed, Scopus, Web of Science و Google Scholar در بازه زمانی ١٩٨٦/٠١/٠١ تا ٢٠٢٣/٠٧/٠١ جمع آوری گردید. غربالگری و انتخاب اسناد بر اساس دستورالعمل پریزما صورت گرفت. یافتهها: در جستجوی اولیه ٢١٠ مقاله یافت شد که بیست مقاله وارد مطالعه شد. مزایا و معایب طرح ادغام در پنج حوزه آموزش، پژوهش، بهداشت، درمان و مدیریت بررسی شد. نتایج بررسی مطالعات نشان داد که عرصه بهداشت یکی موفقترین حوزههای های سلامت، و آموزش و پژوهش از حوزههای پر چالش این طرح محسوب میشوند. نتیجهگیری: طرح ادغام آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی درمانی موفق شده است به اهداف اولیه دست یابد. این طرح ضمن مرتفع ساختن بسیاری از مشکلات همچون کمبود نیروی انسانی و امکانات بهداشتی- درمانی، توانسته است آموزش پزشکی مبتنی بر نیاز جامعه را فراهم نماید. در نتیجه با وجود پیامدهای مثبت طرح ادغام، توجه به نقاط ضعف و چالشهای آن، یکی از ضرورتهای مهم برای ارتقای نظام سلامت میباشد
Introduction: The integration of medical education with healthcare services is one of the
important management developments of the health system in 1985. Therefore, the present study
was conducted with the aim of determining the advantages and disadvantages of 4 decades of
integration of medical education with healthcare services in Iran.
Methods: This was a scoping review. For data collection, a literature search was conducted in
Persian and English databases, namely Scientific Information Database (SID), Islamic World
Science Citation center (ISC), Scopus, Google Scholar, Web of Science, and PubMed between
January 1, 1986, and June 1, 2023. Screening and selection of documents was done according
to the guidelines (Prisma).
Results: Primarily, 210 records were retrieved, while only 20 were eligible for the study. The
advantages and disadvantages of the integration plan were examined in 5 fields of education,
research, health, treatment and management. The results of the studies showed that the field of
health is one of the most successful areas of health, and education and research are considered
to be one of the most challenging areas of this plan.
Conclusion: The integration plan has been able to relatively achieve the initial goals and while
solving many problems such as the lack of human resources and healthcare facilities; it has
made medical education based on the needs of society. As a result, despite the positive
consequences of the integration plan, paying attention to its weaknesses and challenges is one
of the important necessities for improving the health system.