Abstract:
استفاده از رویکردها و فناوری های نوین در طراحی برنامه ها و سیاست های نگهداری و تعمیرات با در نظر داشتن تغییرات و رشد تکنولوژی، از عواملی است که امروزه بیش از پیش مورد توجه متخصصان قرار گرفته و این موضوع علاوه بر کاهش هزینه های تعمیراتی، کاهش زمان از کارافتادگی دستگاه ها و افزایش عمر مفید ماشین آلات و تجهیزات، سبب ایجاد مزیت رقابتی در سیستم های تولیدی می شود. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل برای تحقق رویکرد فعالانه و کنش گر در زمینه نت است. در این راستا، مسئله تصمیم گیری برای "انتخاب سیاست ها و برنامه های نگهداری و تعمیرات در زمان بهینه با کمترین هزینه"، مدلسازی شده است. برای انجام پژوهش، داده های تاریخی مربوط به اجرای برنامه های نت و ارزیابی ریسک در شبکه انتقال گاز مورد استفاده قرار گرفته است و بر اساس استقراء بازگشتی در برنامه ریزی پویای احتمالی با فرایند تصمیم گیری مارکوف در زمان محدود، مدل ریاضی مسئله طراحی شده است. در این پژوهش برای تخصیص هر یک از سیاست ها و اقداماتِ مشخص شده ی مرتبط با برنامه نگهداری و تعمیرات به ریسک ها و نقص های شناسایی شده، شبیه سازی و بهینه سازی بر اساس زمان و هزینه، صورت گرفته و در ادامه تحلیل حساسیت و اعتبارسنجی مدل انجام شده است. میزان بهبود و نرخ بهینگی در هزینه اجرای سیاست های نت و زمان پیاده سازی آن، نشان-دهنده کارایی مدل ارائه شده است.
the use of new approaches and technologies in the design of maintenance plans and policies, taking into account the changes and growth of technology, is one of the factors that are increasingly considered by experts today, and in addition to reducing costs repair, reducing downtime of machines and increasing the useful life of machinery and equipment, create a competitive advantage in production systems. the purpose of this study is to provide a model for realizing a proactive maintenance approach. in this regard, the decision-making problem for "selecting maintenance policies and programs at the optimal time with the lowest cost" has been modeled. for conducting research, historical data related to the implementation of maintenance programs and risk assessment in the gas pipeline network have been used, and based on recursive induction in stochastic dynamic planning with markov decision-making process in finite time, mathematical model is designed. in this research, to assign each of the specified policies and actions related to the maintenance program to the identified risks and defects, simulations and optimizations based on time and cost have been performed and sensitivity analysis and validation of the model are performed. the rate of improvement and the rate of optimization in the cost of implementing maintenance policies and the time of its implementation, indicate the efficiency of the proposed model.