Abstract:
یکی از مسائل امروزه ی سازمانها، تغییر رفتار کارکنان آن سازمان است. آنتروپی یک درجه از اختلال در هر سیستمی است که طبق قانون دوم ترمودینامیک آنتروپی در طی زمان افزایش مییابد. در رفتار انسان نیز ممکن است اختلالهایی ایجاد شود که از ثبات خارج شده و به سمت بیثباتی حرکت کند که میتواند تحت عنوان آنتروپی در رفتار مطرح شود. با بروز آنتروپی در رفتار کارکنان، کنترل رفتارهای آنها برای مدیران دشوار شده و امکان بروز هرگونه مشکلات رفتاری وجود خواهد داشت. خروج از حالت تعادل رفتاری را میتوان به عنوان آنتروپی رفتاری انسان دانست که دیگر نمیتوان در مورد رفتارهای وی اظهار نظر کرد. شناخت علل بروز این رفتارها میتواند موجب جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در سازمان شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی-توسعهای و به لحاظ اجرا پژوهشی کیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل صاحبنظران و خبرگان مرتبط با موضوع دارای زمینه علمی و سابقه مرتبط در دادگستری و نمونه پژوهش به روش نمونهگیری نظری (هدفمند) انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از فن تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، عوامل زمینهای (اقتصادی، قانونی، اجتماعی، سیاسی، تکنولوژی)، عوامل رفتاری (شخصیت، اخلاق حرفهای، اشتیاق شغلی، مدیریت برداشت، رضایت شغلی) و عوامل ساختاری (ساختاری و فرایندی، رهبری، قوانین و مقررات کاری، فرهنگی و آموزشی) به عنوان مقولههای سازمان دهنده و مقولههای پایه در طراحی الگوی کاهش آنتروپی رفتاری کارکنان اداری دادگستری با تمرکز بر مدل سهشاخگی میباشد.
changing employee behavior is a common challenge for many organizations. when employees deviate from expected behavior, it can be seen as a form of human behavioral entropy, making it difficult to predict their actions. entropy is a degree of disorder in any system that increases over time according to the second law of thermodynamics. disturbances may also occur in human behavior when human behavior goes out of stability and moves towards instability, which can be called entropy in behavior. with the appearance of entropy in the behavior of employees, it becomes difficult for managers to control their behavior and the possibility of any behavioral problems in the organization is obvious. understanding the underlying causes of these behaviors can help prevent problems within organizations. this study is focused on developing a model to reduce employee behavioral entropy within the justice administration system. the research is qualitative in nature, with a statistical population consisting of experts with relevant experience in the field. the research sample was selected using purposive sampling. qualitative data was collected through interviews and analyzed using thematic analysis. the results of the analysis identified background factors (economic, legal, social, political, and technological), behavioral factors (personality, professional ethics, job passion, impression management, and job satisfaction), and structural factors (structural and process, leadership, work rules and regulations, cultural and educational) as organizing categories and basic categories in the design of the model, focusing on a three-pronged approach to reducing justice administration employee behavioral entropy.