Abstract:
زمینه و هدف: عنصر موسیقیایی یکی از عوامل مهم زیبایی در شعر کلاسیک است. موسیقی کناری و بیرونی از ارکان مهم عناصر موسیقیایی است و شاعر با مهارت خود و استفاده به موقع از این دو عنصر میتواند به زیبایی شعر خود کمک کند. موسیقی بیرونی و کناری به ترتیب در وزن ، قافیه و ردیف بروز و ظهور پیدا میکند. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش گردآوری اطلاعات (کتابخانه ای) شواهد ، نمونه های مناسب و مرتبط با عناصر موسیقیایی جمع آوری شد و بر اساس روش توصیفی- تحلیلی مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفت. لازم به یادآوری است که نسخه ای که اساس این پژوهش قرار گرفته نسخه، غزلیات سعدی به تصحیح محمد علی فروغی منتشر شده به سال 1374 است. یافته ها: شعر سعدی از لحاظ سادگی و داشتن ویژگیهای موسیقیایی زبانزد اهل ادب است. او از بحور پرکاربرد و رایجی چون رمل، مجتث و مضارع استفاده کرده است. سعدی همینطور از اوزان جویباری که نسبت به اوزان خیزابی طنین آرام و ملایمی دارد با بسامد بالایی بهره گرفته است. در بررسی موسیقی کناری نیز او بیشتر متمایل به سرودن اشعار بی ردیف است و در غزلیات مردف او ردیفهای فعلی بسامد بالاتری دارد. انواع عیوب قافیه در اشعار مقفی او نیز قابل توجه است. نتیجه گیری: شعر سعدی را به علت بهره گیری بجا و مناسب از عناصر موسیقیایی میتوان در ردیف اشعار متوازن طبقه بندی کرد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The musical element is one of the important factors of beauty in classical poetry. Side and external music is one of the important elements of musical elements. And the poet can contribute to the beauty of his poetry with his skill and timely use of these two elements. Outer and side music appears in weight, rhyme and row respectively.
METHODOLOGY: In this research, using the method of gathering information (library), evidence, appropriate samples related to musical elements were collected and analyzed based on the descriptive-analytical method. It should be noted that the version that is the basis of this research is the version of Saadi's Ghazliat edited by Mohammad Ali Foroughi published in 1995.
FINDINGS: Saadi's poetry is famous for its simplicity and musical qualities. He has used widely used and common verbs such as ramel, mujtath and subjunctive. Saadi has also used the brook weights, which have a quiet and gentle resonance with a high frequency compared to the curved weights. In the analysis of Kanari's music, he is more inclined to write poems without rows, and in his Mirdaf sonnets, current rows have a higher frequency. All kinds of rhyming defects in his rhymed poems are also noticeable.
CONCLUSION: Saadi's poetry can be classified as balanced poetry due to the appropriate use of musical elements.