Abstract:
تحقیق پیشرو با موضوع دسته بندی روایات نبوی پیرامون غیبت در منابع اسلامی با هدف جمع آوری روایات متعدد و مختلف نبوی حول غیبت و دسته بندی آنها طبق دلالت مطابقی در تمامی منابع اسلامی اعم از منابع امامیه و عامه به روش تحلیل محتوا در قالب نه دسته روایت به یافته های زیر دست یافته است؛ روایات متعددی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در منابع فریقین پیرامون بحث غیبت ذکر شده است. روایات شریفه نبوی به لحاظ محتوایی که میرساند، به چند دسته تقسیم میشود. دسته نخست از روایات نبوی، بیانگر تعریف غیبت و شرایط آن است. دسته دوم بیانگر حکم فقهی غیبت است. سومین دسته از روایات نبوی پیرامون عواقب غیبت -اعم از عواقبی که به خود غیبت کننده یا به دیگران بازگردد- مطالبی را بیان میکند. دسته چهارم بیانگر کفاره غیبت و راه جبران آن است. دسته پنجم از روایات، درصدد برحذر کردن مردم از غیبت است. دسته ششم، مقدار قبح عمل غیبت و حسن ترک آن را مطرح میکند. روایاتی که در دسته هفتم از روایات غیبت قرار میگیرد، بیانگر موارد جواز غیبت است. هشتمین دسته از روایات بر حقالناس بودن غیبت دلالت دارد. آخرین دسته از روایات بر راه کارهای پیشگیری از وقوع غیبت دلالت دارد.
Machine summary:
دستهبندی محتوایی روایات نبوی پیرامون غیبت در منابع فریقین احمد امینی 1 ، ایمان ابراهیمی 2 ، هادی سلگی 3 تاریخ دریافت: 28/ 12/ 1402 تاریخ پذیرش: 27/ 01/ 1403 چکیده تحقیق پیشرو با موضوع دسته بندی روایات نبوی پیرامون غیبت در منابع اسلامی با هدف جمع آوری روایات متعدد و مختلف نبوی حول غیبت و دسته بندی آنها طبق دلالت مطابقی در تمامی منابع اسلامی اعم از منابع امامیه و عامه به روش تحلیل محتوا در قالب نه دسته روایت به یافته های زیر دست یافته است؛ روایات متعددی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در منابع فریقین پیرامون بحث غیبت ذکر شده است.
دسته بندی روایات روایات متعددی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در منابع فریقین پیرامون بحث غیبت ذکر شده است.
این شروط بیان شده در روایات عبارت اند از: 1-1-1 اسلام شخص غیبت شونده از بیان حضرت (صلی الله علیه و آله) که بر شخص مغتاب عنه، عنوان «أخاک» اطلاق نموده است، اسلام شخص مغتاب استفاده میشود زیرا تحقق برادری فرد گوینده با فرد مغتاب نسبت به غیر مسلمان تناسبی ندارد.
1-1-2 نارضایتی شخص غیبت شونده حضرت (صلی الله علیه و آله) تحقق معنای غیبت را به ذکر مطلبی که شخص مغتاب نسبت به آن ناخوشایندی (ما یکره) دارد معلق نموده است، لکن در این که مراد از کراهت، چه کراهتی است؟ کراهت شأنی و فعلی یا فقط فعلی؟ محل بحث است.
در برخی از روایات حکم حرمت غیبت صراحتاً بیان شده و در بعضی نیز حکم حرمت مستفاد از نهی حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله است که به قرینه همان اجماع و یا ادله دیگر آن نهی نبوی ظهور در حرمت دارد.