Abstract:
با آغاز گام دوم انقلاب اسلامیء موضوع بهداشت وسلامت. به یکی از اصلی ترین مسائل کشور تبدیل شده است. اسناد بالادستی و همچنین فرمایشات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیرء همگی دلالت بر لزوم توجه جدی به این امر دارد .چنانکه در این تحقیق بیان شده است. نظام آموزش وپرورش» هنگامی میتواند کشور را به قدرت اول منطقه و جهان تبدیل کند که سیاست های کلی ایجاد تحول در آن به خوبی اجرا شده باشد وافراد با کسب دانش وآموزش های مکفی بتوانند مهارت های لازم را کسب کنند. در واقع؛ نظام آموزشی نقش بسیار مهمی درآموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دوران کودکی و بعد از آن ایفا میکند و باعث بهبود شخصیت دانشآموزان. نگرش» مهارت و نیز آگاهی آنان می شودوآموزش بهداشت و ارتقای سلامت میتواند این فرصت را در اختیار معلمان و دانشآموزان قرار دهد تا دانش,ء اطلاعات و مهارتهایی را کسب کنند که در طول زندگی » آنها را بهسوی عادات و رفتارهای بهداشتی مناسب رهنمون خواهد ساخت. ازاین روتوسعه وتحول درآموزش وپرورش» تضمین کننده بخشی از قدرت ملی هر کشور در جهان کنونی است. از این رو شناسایی و احصای سیاست های کلی نظام سلامت در برنامه درسی, نه تنها برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ یعنی رسیدن به قدرت اول در منطقهء ضروری است. بلکه آموزش وپرورش کارا واثربخش می تواند بخشی ازقدرت و امنیت ملی کشور را تامین میکند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که برنامه ریزان درسی با تهیه و تدوین محتوای آموزشی مناسب می توانند دانش اموزان را نسبت به چالش های موجود وپیامد های مربوط به آن حساس نمایند.همچنین توجه به معضلات آموزش بهداشست و سلامت ازطریق محتواء مواد و کتب درس ی جرء نیازهای اولیه واسا سی عنوان مقاله تدوبن سیاست های کلی نظام سلامت در برنامه درسی بهداشت و توسعه سلامت دانش آموزان بوده و موجب ایجادحس مسوژولیت ۰ وارائه رفتار مسئولانه در آنان میگردد. پژوهش حاضر با بررسی اسناد بالادستی نظام همچون سیاستهای کلی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش و سند چشم انداز ۰۱۴۰۴ راهبردهای برآمده از این اسناد را برای به حداقل رساندن آسیب پذیری نظام آموزشی کشورء مورد ارزیابی قرار دادهاست تا از رهگذر آنء قدرت و اقتدار کشور در عرصههای ملی و بینالمللی ارتقا یابد.