Abstract:
ارتقاءکیفی معماری امروزایران، از رهگذر «درسگرفتن» از ارزشهای میراث معماری این سرزمین، سپس «مشقکردن» آن تا بازآفرینی معماری «اصیل و بدیع» در تمام ابعاد آن ازجمله تزئینات و آرایهها میسّر میگردد. از این رو، فهم روش درست طی این مسیر برای معماران و دانشجویان حائزاهمیت میباشد. هدف این پژوهش، یافتن فرآیندی نظاممند در خوانش و آفرینش صحیح آرایهها در معماریایران میباشد و پرسش اصلی ما این است که «چگونه میتوان به الگویی برای خوانش و آفرینش آرایهها در معماری ایرانی دست یافت؟» یک گام اصلی و آغازین در مسیر پاسخ به این پرسش، رجوع به آراء متخصصان این حوزه است که در مطالعات خود به خوانش و بررسی آرایههای معماریایران در ابعاد مختلف پرداختهاند. در این پژوهش طی مطالعات کتابخانهای-اسنادی، با رویکردی تفسیری و با روش تحلیل محتوا، گزیدهای از منابع شاخص در این زمینه مورد تجزیهتحلیل قرارگرفتند. بررسیها حاکی از آن است که متخصصان، آرایههای معماری ایران را از سه منبع و به تبع آن با سه رویکرد، نگریستهاند: اول: از طریق بررسی آثار، دوم: استادکاران سنتی و سوم: خوانش مستندات غیرمعماری، ازجمله منابع فرهنگی، ادبی و ... . حاصل این سه رویکرد، هشت رهیافت دربارۀ آرایههاست: «سیر تحول تاریخی»، «آرایهها در یک گونۀ خاص معماری» (مسجد، خانه، بازار)، نگاه «فنی و مرمتی»، «معنایی-فلسفی» و «مصالح، رنگ، نقش و کتیبه» به مثابه آرایه در معماری. علاوه براین، فرآیند خوانش و آفرینش آرایههای معماری ایران را میتوان در چهار لایه «مصالح، رنگ، نقش و کتیبه» دستهبندی کرد که همگی دستبهدست هم به صورت یک منظومه موجب کیفیت، زیبایی و معنابخشی به مکان میشوند. معماران امروز میتوانند مبتنی بر نتیجه و کاربرد این تحقیق، با نگرشی جامع، طی پرداختن توامان به هر دو جنبۀ «صورت و حکمت» آرایهها، به «شناخت و کاربرد آرایههای چهارگانه» در «نقد و طراحی فضا» مجهز شوند که اکنون جای آن در «آموزش معماری» خالیست.
Learning from the values of traditional Iranian architecture and architectural ornamentation is a way to improve the quality of our today's architecture. The first step of this way is to understand the appropriate method of reading architecture and architectural ornamentation. In recent decades there are various studies on Iranian architectural decorations with different methodologies and approaches. This study aims to seek a way of reading ornamentation in Iranian architecture through content analysis of existing studies. So, the main question is: How can we achieve a model for reading, learning, and creating ornamentation in Iranian architecture? In this qualitative research, we have followed an interpretive approach and used a content analysis method to analyze data obtained from a literature review. The results indicate that there are three sources for reading ornamentation: 1. through the examination of the works themselves, 2. the personality of the traditional craftsmen, and 3. reading non-architectural documents such as cultural sources or literature. There are also eight perspectives to consider ornamentation: 1. historical evolution, 2. ornamentation in a particular type of architecture (mosque, house, bazaar), 3. technical and restoration, 4. semantic-philosophical, 5. materials, 6. colors, 7. patterns, and 8. inscriptions. So, the model of reading and creating Iranian architectural ornamentation includes four layers; 1. material, 2. color, 3. pattern, and 4. inscription. All the layers together as a system create quality, beauty, and meaning for a place. Literature review shows that few studies have addressed all four of these components in an integrated manner. However, the spatial quality of Iranian architecture is the result of the synergy of all four components. This research suggests a comprehensive method of recognizing and using the four ornamentations by addressing both formal and semantic aspects.