Abstract:
مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار، در حقیقت، بازاندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشه ای فرآیندهای موجود در سازمان هاست که نقشی جدی در ارتقای بهره وری سازمان ها دارد. در کنار مزایای اصلی و کلی انجام پروژه های مربوط به مهندسی مجدد فرآیندها، سازمان های مختلف با اهداف متفاوتی اقدام به اجرای این قبیل پروژه ها می نمایند، شرکت های بیمه ای به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین سازمان های ارایه خدمات در جامعه، ضمن انجام رسالت اصلی خود مبنی بر ارایه خدمات بیمه ای مناسب، می بایست در نحوه ارایه خدمات نیز موثز عمل کنند بعنوان ابزار مدیریتی موثر در مقابله با تغییرات تکنولوژیکی و همچنین تغییرات بازاریابی در )BPR( مهندسی مجدد فرآیند کسبوکار بازارهای رقابتی امروز ارائه میشود، که هزینه فعالیتها در کل فرایندها یا سازمانها را با آنالیز طراحی مجدد گردش کار و فرآیندهای داخل و خارج سازمان به حداقل میرساند. متاسفانه، مزایای استفاده از مهندسی مجدد فرایند کسبوکار و چگونگی پیادهسازی و نظارت بر آن در صنعت بیمه ایران شناخته شده نیست و حتی با توجه به نقش راهبردی و مهم این صنعت در اقتصاد کشور، هیچ تحقیق بنیادی و موثری در استفاده از این فرایند در این شرکتها انجام نشده است. هدف اصلی از این مطالعه بررسی تاثیر عوامل فنی، عوامل انسانی و همچنین تاثیر تعدیل فرهنگ سازمانی در اجرای فرایند مهندسی مجدد کسبوکار در صنعت بیمه میباشد. روش تحقیق این مطالعه از منظر هدف آن اعمال میشود و این مطالعه توصیفی از نقطه نظر روش آن میباشد. جامعه آماری مطالعه شامل مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران عملیاتی و سرپرستان است و تعداد کلی آنها متشکل از 312 نفر میباشد. نتایج حاصل از آنالیز دادههای آماری نشان میدهد که عوامل انسانی و عوامل فنی بر مهندسی مجدد فرایند کسبوکار در صنعت بیمه اثرگذار هستند. همچنین فرهنگ سازمای نیز تاثیر عوامل انسانی در پیادهسازی مهندسی مجدد فرایند کسب وکار در صنعت بیمه را تعدیل میکند.
Re-engineering of business processes, in fact, is a fundamental rethinking and radical new design of
existing processes in organizations, which has a serious role in improving the productivity of
organizations. In addition to the main and general benefits of doing projects related to process
reengineering, different organizations with different goals implement such projects, insurance
companies as one of the largest and most important organizations providing services in the society,
while To fulfill their main mission of providing appropriate insurance services, they should also be
efficient in the way they provide services
Business process reengineering (BPR) is presented as an effective management tool in dealing with
technological changes as well as marketing changes in today's competitive markets, which costs
activities in whole processes or organizations by analyzing workflow redesign. and minimizes internal
and external processes. Unfortunately, the benefits of using business process reengineering and how
to implement and monitor it in Iran's insurance industry are not known, and even considering the
18
strategic and important role of this industry in the country's economy, there is no fundamental and
effective research on the use of This process has not been done in these companies. The main purpose
of this study is to investigate the effect of technical factors, human factors and also the effect of
adjusting the organizational culture in the implementation of the business reengineering process in the
insurance industry. The research method of this study is applied from the point of view of its goal, and
this study is descriptive from the point of view of its method. The statistical population of the study
includes senior managers, middle managers, operational managers and supervisors, and their total
number consists of 312people. The results of statistical data analysis show that human factors and
technical factors have an effect on re-engineering the business process in the insurance industry. Also,
organizational culture moderates the impact of human factors in the implementation of business
process reengineering in the insurance industry.