Abstract:
زمینه و هدف: در دنیای رقابتی کنونی رسیدن به بالاترین بهره وری یک ایده آل نیست بلکه یک ضرورت است و سازمانها بدون توجه به اندازه شان برای رسیدن به این هدف ضروری ناگزیرند عملکرد خود را بهبود بخشند. اندازه گیری عملکرد به عنوان جزیی اساسی در زنجیره مدیریت عملکرد امروزه نقش غیر قابل انکاری در بهبود و تعالی سازمان ها دارد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موفقیت و کارایی در عملکرد کارگزاری های تامین اجتماعی در استان اصفهان انجام شد. هدف این پژوهش،کاربردی و از نوع توسعه ای و قابل تعمیم به کل کشور می باشد. روششناسی: جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه خبرگان و متخصصان حوزه ي تامین اجتماعی، مدیران ستادی، کارکنان و مشتریان کارگزاری های تامین اجتماعی استان اصفهان که در سال1398 حدود 10300 نفر گزارش گردیدند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان373نفرتعیین گردید. گردآوری اطلاعات به روش میدانی صورت پذیرفت و ابزارگردآوری، پرسشنامه محقق ساخته شده بود.درتجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار smartpls استفاده گردید. از مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها و مدل مفهومی پژوهش استفاده گردید. یافتهها: یافته ها نشان داد که دیدگاه مشتریان بر ارزیابی موفقیت و کارایی عملکرد کلی در کارگزاریها، (291/2 t=، p<0.01) تاثیر معنی داری دارد. همچنین تاثیر دیدگاه مدیران ستاد بر ارزیابی موفقیت وکارایی عملکرد کلی درکارگزاریها، (988/1 t=، p<0.05)معنی دار می باشد. در حالی که تاثیر دیدگاه کارکنان بر ارزیابی موفقیت و کارایی عملکرد (242/0 t=) معنی دار نبود.سپس نتایج به دست آمده با رعایت ملاحظات جمعیتی و جغرافیایی به سایر استانهای پرجمعیت قابل تعمیم شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت در بررسی عوامل موفقیت و کارایی در عملکرد کارگزاریهای سازمان تامین اجتماعی، علاوه بر کارکنان و مدیریت، مشتریان هم نقش به-سزایی دارند در نتیجه می توان گفت در پیشبرد اهداف سازمان نظرات مشتریان نباید نادیده گرفته شود.
background: any organization needs to be evaluated for awareness of the desirability and quality of its activities, especially in complex and dynamic environments. on the other hand, the lack of a system of evaluation and control in a system means that it isn't communicating with the inner and outer environment, which implies that is aged and ultimately the death of the organization. in this regard, the present study was conducted with the aim of designing a performance evaluation model for social security agencies in isfahan province. the purpose of this research is application and developmental type.
methodology: the population of the present study consisted of all experts and experts in the field of social security, managers, staff and clients of social security agencies of isfahan province, which reported about 10,300 people in 1398. the research sample was determined using the morgan table of 373 individuals. data were gathered by field method and a researcher-made questionnaire was used for data collection. smartpls software was used for data analysis and analysis.
results:the findings showed that customers'viewpoint had a significant effect on the evaluation of the overall performance of the brokerage (t=2.291,p<0.01). also, the effect of headline managers'view on evaluating the overall performance of the brokerage firm (t=1.988,p<0.05) is significant. however, the effect of employee's view on performance evaluation (t=0.242) wasn't significant.
conclusion: according to the results of the research, it can be said that in evaluating the performance of the organization, in addition to employees and management, customers have a significant role.