Abstract:
زمینه و هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی بنیادهای فلسفی کاوشگری علمی با تاکید بر مقوله انسان و جهان در برنامه فلسفه برای کودکان است.روش : ﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﻧﻮﻉ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻯ ﻭ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ماهیت کیفی است که با روش تحلیل مضمون انجام یافته است.یافته ها و نتیجه گیری: در پاسخ به این پرسش دو مفهوم کاوشگری علمی با تاکید بر مقوله انسان و جهان از نظر بنیادهای فلسفی و انسان و جهان در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج تحلیل بیانگرآن است که برخی از بنیادها به تعقل و عقلانیت در مسائل، برخی به هردو حالت، تجربه و تعقل و برخی دیگر به گفتگو و گفتمان معتقدند. در مفهوم کاوشگری علمی با تاکید بر مقوله های انسان و جهان ، برخی انسان را محور شناسایی و شناخت علمی را وابسته به انسان می دانستند و برخی شناخت انسان را تبعیض آمیز دانسته و برخی دیگر شناخت علمی را وابسته به انسان ندانسته بلکه شناخت علمی را در بیرون از افراد جستجو می کند ، برخی شناخت را از طریق طبیعت، عقل، وحی ، شهود و نقل جستجو می کند و در مورد جهان نیز برخی به جهان ثابت و بی تغییر معتقد و برخی به جهان متحول و در حال نو شدن و برخی به تغییر ناپذیر بودن آن معتقدند و آنچه که در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در مقوله انسان و جهان به چشم می خورد، باور به جهان غیر ثابت، متحول و پیچیده با سیستمی باز و ترکیبی از عین و ذهن و جهانی ارگانیکی است و با انسانی فعال و پویا که در ساختن دانش نقش و مشارکت داشته است.
Background and objectives: The purpose of the current research is to examine the philosophical foundations of scientific exploration with an emphasis on the category of man and the world in the philosophy program for children.Methodology: This study is of an applied research type and qualitative in nature, which was conducted using thematic analysis method.Findings and results: In the way of achieving the goal of the research, two concepts of scientific exploration were analyzed with emphasis on the category of man and the world in terms of philosophical foundations and man and the world in the religious philosophy education program for children. The results of the analysis indicated that some foundations believe in reasoning and rationality in issues, some believe in both experience and reasoning, and others believe in dialogue and discourse. In the concept of scientific exploration with emphasis on the categories of man and the world, one group considered man as the center of identification, and scientific knowledge as dependent on man, and one group considered human knowledge to be discriminatory, and another group did not consider scientific knowledge to be dependent on man, but scientific knowledge outside of people search. A group also seeks knowledge through nature, reason, revelation, intuition and narration. Also, regarding the world, a group believes in a fixed and unchanging world, and some believe in a changing and renewing world, and some believe in its immutability, and what can be seen in the philosophy education program for children in the category of man and the world is the belief in an unstable world. It is evolving and complex with an open system and a combination of the object and the mind and an organic world with an active and dynamic human being who plays a role and participates in building knowledge.