Abstract:
برهان صدّیقین یکی از معروفترین و معتبرترین براهین اثبات وجود خدا در فلسفه و کلام اسلامی بهشمار میآید. با این وصف، سرگذشت و تطوّرات برهان مزبور در کلام اسلامی تاکنون مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. از جمله، تحوّلات برهان صدّیقین در کلام اشعری به عنوان یکی از چند مکتب کلامی برجسته در طول تاریخ کلام اسلامی شناسایی و تبیین نشده است. واکاوی و بازخوانی متون کلامی اشعری نمودار آن است که برهان صدّیقین از قرن ششم هجری به بعد با استقبال متکلّمان اشعری مواجه شده است و در پارهای از آثار متکلّمان متأخّر این مکتب به عنوان مهمترین استدلال بر وجود خداوند قلمداد گردیده است. افزون بر این، برخی از متکلّمان اشعری مثل فخر رازی و ایجی تقریرهایی تازه و ابتکاری از برهان صِدّیقین را ارائه نمودهاند و بدینترتیب در تقویت و ترویج و تکامل این برهان در کلام اسلامی مساهَمَت و مشارکت درخور توجّهی داشتهاند.
proof of the truthful (burhan-i siddiqin) is among the most famous and valid arguments to prove god’s existence in islamic philosophy and kalam. however, the history and developments of the proof in islamic theology have not been the subject of research so far. likewise, the evolution of the proof in ashʿarite philosophical theology has not been yet explained. in the present article, having discussed and compared different versions of proof of the truthful set forth by late ashʿarite theologians, it has been shown that proof of the truthful received much attention in ashʿarite philosophical theology from the twelfth century onwards and was even considered the most important argument to prove god’s existence. moreover, certain ashʿarite theologians, including fakhr al-din al-razi and ʿadud al-din al-iji, succeeded to put forward innovative versions of proof of the truthful which made the proof more common and stronger.