Abstract:
هدف فعالیتهای آموزشی، رشد آگاهی و تواناییهای بالقوه انسان است. با توجه به گستردگی و پوشش وسیع فعالیتهای نظام آموزشی لازم است که در طراحی و اجرای فعالیتهای آن از مطلوبترین شیوهها استفاده کرد تا کیفیت آموزشی ارتقا یابد. از این رو هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی اهمیت استفاده از روشهای فعال آموزشی بر یادگیری و مشارکت دانشآموزان در روند تدریس می-باشد. اطلاعات این پژوهش از طریق منابع کتابخانهای گردآوری شده است و میتواند مورد استفاده سایر پژوهشگران قرار بگیرد. درنهایت بعد از بررسیهای صورت گرفته در این زمینه نتیجه چنان حاصل شد که با خروج از رویکرد آموزشی حافظه پرور و به چالش کشاندن ذهن فراگیران از طریق انجام فعالیتهای عملی مناسب، میتوان فراگیر را در رویکرد یاددهی- یادگیری فعال نمود، روحیه انجام فعالیتهای گروهی و مشارکتی را در آنها پرورش داد. استفاده از روشهای تدریس فعال توسط معلم، باعث میشود که مطالب مطرح شده در ساخت شناختی دانشآموزان جا بگیرد. و دانشآموز به یادگیری معنادار نائل شود.
Machine summary:
بررسي اهميت استفاده از روش هاي فعال آموزشي بر يادگيري و مشارکت دانش آموزان در روند تدريس زهرا لاهوتيفر دبير شيمي، آموزش و پرورش استان اردبيل ، شهر اردبيل چکيده هدف فعاليت هاي آموزشي، رشد آگاهي و تواناييهاي بالقوه انسان است .
در رويکردهاي جديد آموزش عقيده بر اين است که براي تدريس نميتوان به يک شيوه به خصوص تکيه کرد؛ به عبارت ديگر، معلمان ميتوانند با به کارگيري شيوه هاي متنوع تدريس ، علاقه و توجه دانش آموزان را به درس جلب و تدريس خود را به يادگيري فعال نزديک تر کنند.
با به کارگيري روش هاي تدريس غيرفعال کم کم ذهن دانش آموزان انباشته از مطالبي ميشود که با نياز و فکرشان متناسب نيست ، در نتيجه به تدريج جريان يادگيري براي آنان ايجاد کسالت ميکند و نه تنها در سازندگي آنها نقش مؤثري ايفاء نميکند بلکه زمينه رکود علمي و دلزدگي از فعاليت هاي علمي را فراهم مي کند.
منصوري (١٣٩٩)، در مقاله اي با عنوان بررسي کارآمد روش هاي تدريس فعال و عيني در آموزش ، به اين موضوع ميپردازند که کلاس هاي درس از نظر دانش آموزان به دليل استفاده بيش از حد روش هاي تدريس سنتي خسته کننده است که به دنبال آن کيفيت فرايند ياددهي- يادگيري کاهش پيدا ميکند.
زيرا ثابت شده است دانشي که طي تفحصات و پژوهش هاي آزادانه به دست ميآيد بهتر در ذهن باقي ميماند و يادگيري عميق تر صورت ميگيرد و به شاگرد فرصت ميدهد به کسب روش هايي نائل آيد که در تمام دوره زندگي مورد استفاده قرار ميگيرد و به طور مداوم دامنه کنجکاوي او را توسعه ميدهد و دانش آموز ياد ميگيرد چگونه عقل خود را شخصا به کار اندازد.