Abstract:
شیوههای ارزیابی روانشناختی در پاسخ به نیاز حوزه پزشکی برای تشخیص مکان ضایعات مغزی طی نیمقرن اخیر توسط گروهی از روانشناسان توسعه یافته است اختلال کمبود توجه بیشفعالی به عنوان یک اختلال شایع در دوران کودکی با علایم بارز بیتوجهی و تکانشگری، توجه ویژه عصب روانشناسان را به خود جلب کرده است تا آنجایی که یکی از فرضیههای عصب شناختی این اختلال مبتنی بر کارکرد بخش پیشانی قشر مخ با کندی متابولیسم و جریان خون کمتر و نیز آسیب پیوند ساختارهای قشری و تحت قشری مغز است. علارغم آراء نسبتا مشابه محققین، متغییرهای چندی چون عملکرد جنسیتهای متفاوت، انواع فرعی این اختلال، تدوام عصب روان شناختی طی زمان، آثار گوناگون شیوههای درمانی مختلف همواره با پرسش و ابهام همراه است که نیاز به ترسیم دقیق نیمرخ عصب روانشناختی این افراد در شرایط مختلف بیماری دارد (نجمی، 1386).
Machine summary:
کارشناس ارشد مهندسي فناوري اطلاعات ، آموزگار ابتدائي، اروميه ، ايران چکيده شيوه هاي ارزيابي روانشناختي در پاسخ به نياز حوزه پزشکي براي تشخيص مکان ضايعات مغزي طي نيم قرن اخير توسط گروهي از روانشناسان توسعه يافته است اختلال کمبود توجه بيش فعالي به عنوان يک اختلال شايع در دوران کودکي با علايم بارز بيتوجهي و تکانشگري، توجه ويژه عصب روانشناسان را به خود جلب کرده است تا آنجايي که يکي از فرضيه هاي عصب شناختي اين اختلال مبتني بر کارکرد بخش پيشاني قشر مخ با کندي متابوليسم و جريان خون کمتر و نيز آسيب پيوند ساختارهاي قشري و تحت قشري مغز است .
هرچند که در اکثر اين کودکان ، عواملي چون مواجهه با سموم در دوره قبل از تولد، زودرسي، صدمه مکانيکي به سلسله اعصاب جنين و نيز عوامل ژنتيکي در سبب شناسي اختلال شايع است درمان در توانبخشي اعصاب به روش يکپارچه سازي حسي-حرکتي که از طريق آموزش والدين در منزل روي بيمار انجام ميگيرد، که ميتواند بعد از گذشت يک سال علايم بيش فعالي را تا حدي که بيمار قادر به توجه و تمرکز بر محرکها باشد را کاهش داد.
Journal of the American Academy of child and adolescent psychiatry,8,136-14 .