Abstract:
زمینه و هدف: این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران خصوصا قشرجوان و نوجوان از شبکههای اجتماعی، بررسی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامهریزی دقیق توسط مسئولان مدارس و نیز والدین، ضروری است. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم در شهر فردوس انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر فردوس در سال تحصیلی 1403-1402بودند که از میان آنها تعداد 120 دانشآموز به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس با استفاده از جدول کرجسی مورگان انتخاب و سپس پرسشنامه استفاده از شبکههای اجتماعی را تکمیل کردند. نتایج به کمک نرمافزار25 Spss و با استفاده از آزمون T تک نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون T تک نمونهای نشان داد با توجه به اینکه مقدار میانگین محاسبه شده برای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی (40/3)از مقدار نظری 3 یزرگتر است و همچنین سطح معنیداری آزمون (001/0) از 01/0 کمتر است، با اطمینان 99% نتیجه میگیریم میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشآموزان بیشتر از حد متوسط هست.
نتیجهگیری: با عنایت به اینکه شبکههای اجتماعی صورت جدیدی از تعاملات اجتماعی را به نمایش میگذارند و در تمامی لایههای زندگی فردی دانشآموزان رسوخ کرده و سبک زندگی آنان را دچار تغییر و تحول اساسی میکند. لذا بر اساس نتایج پژوهش و میزان استفاده بیشتر از حد متوسط دانشآموزان پسر از شبکههای اجتماعی پیشنهاد میگردد آموزش والدین و خانواده برای محدود کردن ساعات پرداختن به شبکههای اجتماعی و نحوه استفاده از آن در اولویت برنامههای آموزشی مسئوولین قرار گیرد.
Machine summary:
بر اين اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسي ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در بين دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم در شهر فردوس انجام شد.
جامعه آماري اين پژوهش ، کليه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر فردوس در سال تحصيلي ١٤٠٣-١٤٠٢بودند که از ميان آنها تعداد ١٢٠ دانش آموز به عنوان نمونه به روش نمونه گيري تصادفي در دسترس با استفاده از جدول کرجسي مورگان انتخاب و سپس پرسشنامه استفاده از شبکه هاي اجتماعي را تکميل کردند.
1. Zhang 508 طبق مطالعه آدرينا٢و همکاران (٢٠٢١) در مورد استفاده از شبکه هاي اجتماعي در ميان نوجوانان ، پسران دبيرستاني عمدتا از واتساپ ، يوتيوب و فيس بوک براي سرگرمي، تبادل مطالب آموزشي و کار گروهي دانشگاهي استفاده ميکنند که ميزان استفاده در اين پژوهش در حد متوسط به بالا گزارش شده بود.
با اين اوصاف اين پژوهش در نظر دارد به اين سوال پاسخ دهد که ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در بين دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر فردوس چگونه است ؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع پيمايشي و زمينه يابي ميباشد.
فرضيه پژوهش : ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در بين دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم چگونه است .
نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در بين دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر فردوس ميباشد.
نتايج و تحليل داده ها نشان داد که ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي در بين دانش آموزان پسر در مدارس متوسطه دوم بيشتر از حد متوسط هست .