Abstract:
اهداف باتوجهبه اهمیت شناسایی مشکلات سلامت روان دانشآموزان و مدیریت صحیح آنها با ارائه خدمات تخصصی به آنان، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بهداشت روان مدارس در مدارس ایران، شناسایی کاستیهای آن و ارائه توصیههایی برای بهبود آن انجام شده است.. مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوای قراردادی است که برای به دست آوردن دادهها از دیدگاه گروهی از ذینفعان از مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق استفاده کرد. 35 نفر از مربیان منتخب، معلمان، مدیران و طراحان برنامه ارتقای سلامت روان مدارس، جامعه این پژوهش بودند. یافته ها یافتههای پژوهش حاضر در 4 طبقه نقاط قوت برنامه، نقاط ضعف برنامه، عوامل تأثیرگذار در محقق نشدن اهداف برنامه و پیشنهادات برای ارتقای طرح قرار گرفت. 50 کد استخراج شد و 14 زیرطبقه به دست آمد. نتایج کلی ارزشیابی که از مصاحبههای عمیق و بحث گروهی متمرکز به دست آمد، نشان از اثربخشی برنامه سلامت روان مدارس دارد. نتیجه گیری نتایج کلی ارزشیابی طرح سلامت روان مدارس نشان از اثربخشی این طرح دارد. مدل جدید و کاربردی طرح سلامت روان مدارس چشمانداز جدیدی به مداخلات مدرسه محور گشوده است. با وجود این انتظار استقرار کامل و تداوم این طرح در کوتاهمدت و با منابع محدود چندان واقعبینانه به نظر نمیرسد. بنابراین پیشنهاد میشود ابتدا زیرساختهای موردنیاز برای اجرای این برنامه ازجمله نیروی آموزشدیده، ارتقای هسته مشاوره مدارس، محدودیت زمانی معلمان و محدویتهای قانونی و غیره برطرف شود و سپس این طرح در سطح ملی برای تمامی مدارس کشور اجرا شود.
Objectives Considering the importance of identifying the mental health problems among school students and their proper management by offering specialized services to them, the present study aims to evaluate the efficacy of school mental health (SMH) program in Iranian schools, identify its shortcomings and provide recommendations for it improvement.
Methods This is a qualitative study using conventional content analysis method. A semi-structured in-depth interview was used to collect information from 35 participants who included teachers, principals, and developers of the SHM Program in Iran.
Results Based on the results, four themes (strengths, weaknesses, barriers, and recommendations) and 14 subthemes were extracted. Overall, 50 codes were obtained. The results showed the effectiveness of the SMH program.
Conclusion The SMH program is effective and has opened a new perspective to school-based interventions. However, expecting the full implementation and continuation of this program in the short term and with limited resources does not seem logical. Therefore, it is first recommended to improve the infrastructure for implementing this program, use trained personnel, upgrade the counseling departments of schools, and remove the time limit of teachers and legal limitations. Then, this project should be implemented at the national level for all schools in Iran.