Abstract:
اهداف باوجود اهمیت فراوان تنظیم هیجان، مقیاسهای محدودی برای سنجش آن وجود دارند و هرکدام از ابزارها نیز غالباً بر جنبه خاصی از آن متمرکز است و نگاه تحولی ندارند. نظریه ذهنیسازی عاطفهمحور با در نظر گرفتن نقش ذهنیسازی در تنظیم هیجان، نگاهی نوین را در اختیار پژوهشگران قرار میدهد. برخورداری از مقیاسی روا و معتبر برای سنجش این سازه در پژوهش، ضرورتی اجتنابناپذیر است. بنابراین هدف این پژوهش ارزیابی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه ذهنیسازی عاطفهمحور است. مواد و روش ها این پژوهش یک طرح توصیفیارزشیابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاههای تربیت مدرس، شهید بهشتی و تهران بودند. از دانشجویانی که در بهار و تابستان 1401 مشغول به تحصیل بودند، ۴14 نفر با روش نمونهگیری دردسترس ارزیابی شدند نسخه فارسی وکوتاه پرسشنامه ذهنیسازی عاطفهمحور پس از طی مراحل ترجمه و بازترجمه، تنظیم و همراه با پرسشنامه 10 سؤالی شخصیت، دشواری تنظیم هیجان، رضایت از زندگی و اضطراب بک اجرا شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی، روایی همگرا و روایی واگرا از همبستگی پیرسون و برای بررسی اعتبار آن از ضریب آلفای کرونباخ، ضریب بازآزمایی و اعتبار مرکب استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 23 و R نسخه 43/1 انجام شد. یافته ها نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مدل 3 عاملی شناسایی،پردازش و ابراز هیجان بود. همبستگیهای معنادار بین عوامل بهدستآمده با پرسشنامه 10 سؤالی شخصیت، رضایت از زندگی، دشواری تنظیم هیجان و اضطراب بک نیز روایی همگرا و واگرای مقیاس را تأیید کردند. اعتبار مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل از 0/86 تا 0/88، ضریب بازآزمایی از 0/75 تا 0/80 و همچنین میزان اعتبار مرکب از 0/79 تا 0/82بود. نتیجه گیری بهطورکلی میتوان گفت نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه ذهنیسازی عاطفهمحور ساختاری 3 عاملی (شناسایی، پردازش و ابراز هیجان) دارد و روایی( سازه، واگرا و همگرا) و اعتبار لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی در جمعیت ایرانی را دارد.
Objectives Despite the increasing importance of emotion regulation, there are limited scales for its assessment. Mentalized affectivity theory proposes a novel perspective on emotion regulation. This study aims to investigate the psychometric properties of the Persian version of briefmentalized affectivity scale (B-MAS).
Methods This is a descriptive psychometrics study. Participants were 414 students from Tarbiat Modares University, Tehran University, and Shahid Beheshti University in the academic year 2022-2023, who were selected by a convenience sampling method. They completed the Persian versions of B-MAS, ten-item personality inventory (TIPI), satisfaction with life scale (SWLS), Beck anxiety inventory (BAI), and difficulties in emotion regulation scale (DERS). Construct validity was evaluated using confirmatory factor analysis (CFA). Convergent and divergent validity were assessed by the Pearson correlation test. Internal consistency (using Cronbach’s α), test re-test reliability, and composite reliability were also evaluated.
Results The CFA results confirmed the three-factor solution (identifying, processing, and expressing) and showed the good fit of the model. The significant correlation of the Persian B-MAS score with the BAI, TIPI, SWLS, and DER scores confirmed its convergent and divergent validity. Cronbach’s α for the three factors was from 0.86 to 0.88. Test re-test reliability for the three factors was from 0.75 to 0.80. Composite reliability was from 0.79 to 0.82.
Conclusion The Persian version of B-MAS with three subscales has acceptable validity (construct, convergent, divergent) and reliability for psychological studies on the Iranian population.