Abstract:
مقدمه و هدف: خودکشی از جمله آسیبهای روانی-اجتماعی با ماهیت پیچیده و ریسک فاکتورهای مختلف است. لذا این پژوهش با هدف پیشبینی افکار خودکشی براساس احساس انسجام روانی و دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه اول انجام شد. روششناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر مشهد در سال 1402 بود. با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افکار خودکشی (بک، 1991)، حس انسجام روانی (فلنسبرگ و همکاران، 2006)، و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان و نرمافزار آماری SPSS-v26 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات حس انسجام روانی (425/0-=r) با گرایش دانشآموزان پسر به افکار خودکشی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد (05/ 0>P). این رابطه بین نمرات دشواری تنظیم هیجان (538/ 0=r) با گرایش به افکار خودکشی، مثبت و معنادار بود (05/ 0>P). تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین با هم توان تبیین 30 درصد از واریانس گرایش به افکار خودکشی در دانشآموزان پسر را داشتهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان با شناسایی متغیرهای هیجانی و روانی افکار خودکشی در نوجوانان را در موقعیتهای بحرانی کاهش داد.
Introduction and goal: Suicide is one of the psycho-social injuries with a complex nature and various risk factors.Therefore, this research was conducted with the aim of prediction of suicidal thoughts based on sense of coherence and aifficulty in emotion regulation in first secondary school students.Research methodology: The research was descriptive-correlational. The statistical population included all male students of the first secondary level of Mashhad city in 2023 formed. 200 people were selected with available sampling method and responded to research tools including suicidal ideation questionnaire (Beck, 1991), sense of psychological coherence (Flensberg et al., 2006), and emotional regulation difficulty questionnaire (Gratz and Romer, 2004). Data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression with simultaneous entry method and SPSS-v26 software.Findings: The results showed that there is a negative and significant correlation between the sense of coherence (r=-0.425) and the tendency of male students to suicidal thoughts (PConclusion: According to the results, it is possible to reduce suicidal thoughts in teenagers in critical situations by identifying emotional and psychological variables.