Abstract:
اعجاز قرآن کریم تنها محدود به یک جنبه خاص نیست بلکه هر سوره،آیه ،جمله ،کلمه و هر حرف و حرکتی اعجاز نهفته ای در خود دارد که جز با تدقیق در این کتاب آسمانی فهم آن میسر نیست. مقاله حاضر با رویکرد «بررسی وجوه دلالتی حذف وذکر حروف در قران کریم با تاکید بر حروف یاء و تاء » به بحث پیرامون اعجاز بلاغی و بیانی آیاتی می پردازد که این حروف در آنها در ثابت بوده و یا حذف گردیده است و تلاش نموده است تا با بررسی آرا و نظریات علما در این خصوص به این مهم بپردازد. در این رویکرد پس از تبیین جایگاه حروف در قرآن کریم ،مصادیق اعجاز بیانی این حروف مشخص گردیده است. این جستار که با هدف بررسی یکی از جنبه های اعجاز بیانی قرآن و به روش استقرایی و با شیوه مطالعات کتابخانه ای انجام پذیرفته است.در صدد پاسخ به این سوال اصلی است که علل بیانی حذف حروف در قران کریم چیست؟ در این سطور نگارنده کوشیده است ثابت نماید که ذکر حروف قصد القای معنایی را داشته و حذف آن معنایی دیگر را تبیین می نماید و به ویژه در آیات مشابه حذف یا ثبوت این حروف مبین معنایی متناسب با سیاق آیات می باشد و توازنی دقیق میان ذکر حرف و حذف آن وجود دارد.
The miracle of the Holy Quran is not only limited to one specific aspect, but every surah, verse, sentence, word, and every letter and sound has a hidden miracle in it, which cannot be understood except by detailed studying this heavenly book. The present article, with the approach of "examining the implications of removing and mentioning letters in the Holy Quran, with emphasis on the letters "ی" and "ت", discusses the rhetorical miracles of the verses in which these letters are mentioned or omitted, and attempts has done to address this issue by examining the views and opinions of scholars in this regard. In this approach, after explaining the place of letters in the Holy Quran, examples of rhetorical miracles of these letters have been identified. This research, which was conducted with the aim of investigating one of the aspects of rhetorical miracle of the Qur'an by inductive method and with the method of library studies, aims to answer the main question that what are the rhetorical reasons for the omission of letters in the Holy Qur'an? In these lines, the writer has tried to prove that the mention of letters is intended to induce a meaning and its removal explains another meaning; especially in similar verses, removing or mentioning these letters shows a meaning that fits the context of the verses, and there is a precise balance between mentioning the letter and removing it.