Abstract:
رسالة «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی» درحقیقت تکملة تذکرهای موسوم به «زبدةالمقامات» یا «برکات احمدیة باقیه» است که در بابِ زندگی، آثار، احوال و ملفوظات شیخ احمد سرهندی، ملقّب به امام ربّانی و مجدّد ألْفِ ثانی و برخی از خلفا و فرزندان او نگاشته شده است. نویسندة این رساله بدرُالدّین سِرهندی، صوفی و سیرهنویس مشهور طریقت نقشبندیه در قرن یازدهم هجری است. بدرُالدّین، این رسالة کوتاه و مختصر را در تکمیل و اتمامِ کتاب «زبدةالمقامات» اثر خواجه محمّدهاشم کِشْمی تحریر کرد که بهناچار از بهپایانرساندنِ این کتاب و نَقلِ وقایع و حوادث روزهای پایانی حیاتِ شیخ احمد، بازمانده بود. رسالة «وصال احمدی» حاوی اطّلاعاتی موثّق، بیبدیل و گرانمایه از آخرین روزهای حیات شیخ احمد سرهندی است که دستاوّل و بیواسطه نقل میشود و برای شناختِ دقیقتر احوال و عقاید او ضروری است. این رساله علیرغم شهرتش نزد مجدّدیان و اهمیّتش در تحقیقات، کمیاب و مکتوم و مغفول مانده است. در این پژوهش تلاش شده تا علاوهبر تصحیح نسخه و افزودن تعلیقات و توضیحات سبکشناسانه، به معرّفی، تحلیل و تبیین جایگاه آن و مؤلّفش در طریقت نقشبندیة مجددیّه پرداخته شود. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده است.
The treatise "Wesal Ahmadi" or "Awakher Hayat Mujaddid Alf Sani" is actually a supplement to a memoir called "Zubdat al-Maqamat" or "Barakat al-Ahmadiyya Baqiyeh" which is about the life, works, circumstances and facts of Sheikh Ahmad Sirhendi, nicknamed Imam Rabbani and Mujaddid Alf Sani and Some of his caliphs and descendants have been written. The author of this treatise is Badr al-Din Sirhendi, a famous Sufi and biographer of the Naqshbandi sect in the 11th century. Badr al-Din wrote this short and concise treatise in the completion of the book "Zubdat al-Maqamat" by Khwaja Mohammad Hashim Keshmi, who was unable to finish this book and convey the events and incidents of the last days of Sheikh Ahmad's life. The treatise "Wesal Ahmadi" contains reliable, irreplaceable and valuable information from the last days of Sheikh Ahmad Sirhendi's life, which is directly and directly narrated and is necessary for a more detailed understanding of his life, circumstances and beliefs. Despite its fame among the Naqshbandis of Mujaddedi and its importance in research, this treatise has remained rare, hidden, and neglected. In this article, in addition to correcting, suspending and updating the version and adding textual explanations, we will try to introduce, analyze and explain its place and its author in the Naqshbandiyeh tradition of Mujaddidiye. The research method in this article is descriptive and analytical, and library sources are used in it.