Abstract:
هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر بازی های آزاد و سازمان یافته فردی و گروهی بر تبحر حرکتی و رفتار اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال بود.روشها: 75 کودک از پیش دیستانی و مهد کودک های منطقه 4 آموزش و پرورش تهران به شیوه تصادفی انتخاب و در سه گروه بازی های آزاد، بازی های سازمان یافته فردی و بازی های سازمان یافته گروهی به صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون رشدحرکتی درشت الریخ -3 و مقیاس رفتاری کودکان پیشدبستانی و مهدکودک استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف و کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که مهارتهای اجتماعی کودکان گروه بازیهای سازمان یافته گروهی نسبت به سایر گرو هها پیشرفت معنا داری داشت. همچنین یافته ها نشان داد مهارت های حرکتی درشت در گروه های بازی های سازمان یافته فردی و گروهی با گروه بازی های آزاد تفاوت معنی داری دارد و بهترین عملکرد مربوطه به گروه بازی های سازمان یافته گروهی بود.نتیجهگیری: این یافته تأکید دارند صرفاً فراهمسازی محیط غنی برای دستیابی به شایستگی حرکتی کودکان کافی نیست بلکه کودکان برای دستیابی به رشد حرکتی مطلوب به راهنمایی، هدایت و برنامه ریزی حرکتی نیاز دارند و به نظر میرسد بازی های سازمان یافته با توجه به طرح و برنامه هدفمند آن میتواند بیشتر مهارتهای حرکتی پایه و مهارتهای اجتماعی کودکان را تقویت کرده و درنهایت شایستگی حرکتی آنها را ارتقا دهد.واژههای کلیدی: بازیهای آزاد و سازمان یافته، مهارتهای اجتماعی؛ مهارت های حرکتی درشت؛ کودکان.
Purpose: The aim of this study was to compare the effects of free and organized individual and group games on the motor skills and social behavior of 4-6-year-old children.Methods: The research utilized a semi-experimental design with a pre-test-post-test approach. Seventy-five children from preschools and kindergartens in the 4th education district of Tehran were randomly assigned to three groups: free games, organized individual games, and organized group games. Data was collected using the Darsht al-Reikh motor development test-3 and a behavioral scale for preschool and kindergarten children. Data analysis was conducted using Kolmogorov-Smirnov and covariance tests at a significance level of less than 5%.Results: The results indicated a significant improvement in social skills among children in the organized group games group compared to the other groups. Additionally, the findings revealed a significant difference in gross motor skills between the organized individual and group games groups compared to the free games group, with the group organized games group showing the best performance.Conclusions: This study highlights the importance of guidance and structured planning in achieving optimal motor development in children. Organized games, with targeted plans and programs, can enhance basic motor skills and social skills in children, ultimately improving their motor competence.