Abstract:
هدف: هدف از پژوهش بررسی تاثیر محیطهای تمرینی رقابتی و غیررقابتی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در در دختران نوجوان با اضطراب صفتی بالا و پایین بود. روش: در این پژوهش نیمهتجربی، 47 دختر نوجوان براساس نمرات اضطراب صفتی به دوگروه اضطراب صفتی بالا و پایین تقسیم و با توجه به نمرات پیش آزمون، به دو گروه تمرینی در محیط رقابتی و غیررقابتی جای گرفتند. چهار گروه در محیط های تمرینی 8 جلسه به تمرین پرداختند. پیشآزمون، آزمون های اکتساب و آزمون یادداری از شرکتکنندگان اخذ شد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای واریانس یکراهه و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد.یافتهها: عملکرد گروهها در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در مرحله اکتساب و یادداری فوری بدون تفاوت معنیدار است. گروهها در مرحله یادداری تاخیری اختلاف معنی دار آماری با همدیگر دارند. نتایج نشان داد تمرین در محیط رقابتی منجر به عملکرد بهتر در شرکت کنندگان با اضطراب صفتی پایین و بالا شد. در اجرای مهارت ملاک، محیط رقابتی، ترجیحاً با اضطراب صفتی پایین و سپس با اضطراب صفتی بالا تعامل نشان داد.نتیجهگیری: عملکرد شرکتکنندگان عمدتاً متاثر از محیط تمرین است نه سطح اضطراب صفتی طوری که شرکت کنندگان با اضطراب صفتی پایین و بالا در محیط تمرینی رقابتی عملکرد بهتری از خود نشان دادند.
Purpose: The purpose of this study was to examine the effect of competitive and non-competitive exercise environments on the acquisition and retention of basketball free throws (BFT) in female adolescents with high and low trait anxiety.Methods: In this quasi-experimental study, 47 adolescent girls were divided into two groups based on their trait anxiety scores: high and low. They were then placed into two training groups, one in a competitive environment and the other in a non-competitive environment, based on their pre-test scores. Participants in the experimental groups underwent BFT training for 8 sessions. Pre-test, acquisition, and retention tests were administered before the intervention, during the exercise sessions, and after the last acquisition session, respectively. Data analysis involved the use of one-way ANOVA and repeated measures analysis of variance.Results: The results indicated that there was no significant difference in BFT performance between the groups during the acquisition and immediate retention phases. However, a significant difference was found between the groups in the delayed retention test. Specifically, training in a competitive environment led to better performance in participants with both high and low trait anxiety. The competitive environment had a stronger positive effect on participants with low trait anxiety, followed by those with high trait anxiety.Conclusion: The training environment, rather than the level of trait anxiety, significantly influenced participants' performance in BFT. Both individuals with high and low trait anxiety performed better in a competitive training environment.