Abstract:
زمینه و هدف:مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش جهت گیری مذهبی-اسلامی و سلامت معنوی معلمان در پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان پسر انجام شد.روش: روش تحقیق حاضر توصیفى، از نوع همبستگى بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد نمونه شامل 150 نفر از معلمان و 300 نفر از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های رفتارهای پرخطر (احمدپور، 1390)، جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام (آذربایجانی، 1382) و سلامت معنوی (پولوتزین و الیسون، 1982) استفاده شد. داده های گردآوری شده با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS20 تجزیه و تحلیل شد. یافت ها:بین جهت گیری مذهبی/اسلامی (01/0 p< و 438/0-=r) و سلامت معنوی معلمان (01/0p< و 405/0-=r) با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان رابطه معنی داری به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جهت گیری مذهبی/اسلامی و سلامت معنوی معلمان 504/0 درصد توانایی پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان را دارند (01/0 p<).نتیجه گیرى: می توان نتیجه گرفت، وجود جهت گیری مذهبی/اسلامی و سلامت معنوی معلمان، می تواند زمینه ساز کاهش و حتی پیشگیرانه از گرایش به رفتارهای پرخطر در دانش آموزان باشد. ازاین رو تدارک برنامه های جامع از سوی اداره آموزش و پرورش به منظور بررسی و تصحیح این متغیرها در معلمان بسیار حائز اهمیت می باشد.
Background and objectives: The present study was conducted in order to investigate the role of religious/Islamic orientation and spiritual health of teachers in predicting the tendency to risky behaviors in male students.Method: The current research method was descriptive, correlational type. The statistical population of the research included all the male teachers and students of the second year of high school in the 2nd district of Ardabil city in the academic year of 2021-2022. The number of samples included 150 teachers and 300 students who were selected by available sampling method. Questionnaires of high-risk behaviors (Ahmadpour, 2013), religious orientation based on Islam (Azerbaijani, 2013) and spiritual health (Polotzin & Ellison, 1982) were used to collect data. The collected data were analyzed by Pearson's correlation coefficient test and multiple regression using SPSS20 statistical software.Findings: There is a significant relationship between religious/Islamic orientation (pResults: It can be concluded that the presence of religious/Islamic orientation and the spiritual health of teachers can be the basis for reducing and even preventing the tendency to risky behaviors in students. Therefore, it is very important to prepare comprehensive programs by the Department of Education in order to check and correct these variables in teachers.