Abstract:
هدف از انجام این پژوهش تببین و بررسی تطبیقی نماد رنگ و شکل آثار هنرمندان ایران و فرانسه در دهههای اخیر میباشد. این
پژوهش از نوع کیفی و به روش توصیفی» تاریخی انجام شده، روش گردآوری کتابخانهای» ابزار پژوهش فیش نویسی و تهیه نسخهها
و تصاویر مربوط به نقاشی ایران و فرانسه انجام شد. پس از مطالعه و بررسی در آثار نقاشی ایران و فرانسه تعدادی از آثار هنرمندان
دو کشور در دهههای اخیر انتخاب کرده و به بررسی نقاط افتراق و اشتراک آنها در نماد شکل و رنگ و سبک و... پرداخته شده
است. در این تحقیق آثار هنرمندان ایرانی همچون بهمن محصص، فرامرز پیلارام و مسعود عربشاهی و همچنین از بین هنرمندان
فرانسوی افرادی نظیر: یئاتریس کاسادسوس، چوتهچون و فلورنت شوبن بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که نقاشان دهههای اخیر
ایران و فرانسه در برخی از مواردء نظیر بهکار بردن خوشنویسی در آثار» در برخی موارد استفاده از رنگهای مشابه, فرمهای مشابهء
همچنین فعالیت در سبکهای مشترک, با همدیگر اشتراکاتی دارند اما در برخی موارد دیگر نظیر گرایش به نقاشی شرق یا غرب، در
رنگها وشکلها نیز افتراقاتی دارند.
Machine summary:
پس از مطالعه و بررسی در آثار نقاشی ایران و فرانسه تعدادی از آثار هنرمندان دو کشور در دهههای اخیر انتخاب کرده و به بررسی نقاط افتراق و اشتراک آنها در نماد شکل و رنگ و سبک و...
نتایج تحقیق نشان داد که نقاشان دهههای اخیر ایران و فرانسه در برخی از موارد، نظیر بهکار بردن خوشنویسی در آثار، در برخی موارد استفاده از رنگهای مشابه، فرم های مشابه، همچنین فعالیت در سبکهای مشترک، با همدیگر اشتراکاتی دارند اما در برخی موارد دیگر نظیر گرایش به نقاشی شرق یا غرب، در رنگها وشکلها نیز افتراقاتی دارند.
اگرچه عموما در برخی از این گرایشهای هفتگانه هم شاهد بروز ذوق و ذهنیت هنرمند ایرانی هستیم امّا آنچه در مورد گرایشهای دیگر میتوان بدان اشاره نمود، این است که از حوالی برگزاری بیینال سوم تهران (1349)، برخی از هنرمندان نوگرا به ریشههای تصویری و تجسمی هنر گذشته ایران علاقه نشان داده و تلاش نمودند با توجه به میراث فرهنگی کهن ایران، عناصر نگاشتاری (خط)، ترسیمی و تصویری سنتی را به کار گیرند.
پس از مطالعه و بررسی در آثار نقاشی ایران و فرانسه تعداد آثار هنرمندان دو کشور در دهههای اخیر انتخاب کرده و به بررسی نقاط افتراق و اشتراک آنها در نماد شکل و رنگ و سبک و...
به طور کل باید گفت نقاشان دهههای اخیر ایران و فرانسه در برخی از موارد نظیر کاربردن خوشنویسی در آثار در برخی موارد استفاده از رنگهای مشابه فرم های مشابه همچنین فعالیت در سبکهای مشترک با همدیگر اشتراکاتی دارند اما در برخی موارد دیگر نظیر گرایش به نقاشی شرق یا غرب در رنگها وشکل ها نیز افتراقاتی دارند که در رساله به آنها اشاره شد.