Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ماهیت تربیت اخلاقی در برنامهدرسی دین و زندگی و تبیین آن با سبک زندگی اسلامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا،کیفی از نوع تحلیل محتوای متعارف بود که در آن کتب دین و زندگی دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی 1401-1400 با محوریت کتابهای پایه یازدهم و دوازدهم مورد بررسی قرار گرفتند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت دادهها از روش خودبازبینی محقق و مرور همتایان و برای پایایی دادهها از بررسی همزمان استفاده شد. همچنین برای جمعآوری و تحلیل دادهها از فهرست وارسی تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. یافتههای این تحقیق 7 مقوله اصلی، 22 مقوله فرعی و153مفهوم را دربرگرفت که مقولههای اصلی مدنیسازی (کنشپذیری، نوعدوستی، توازن اجتماعی)، سیاستورزی (هوشمندگرایی، اقتضامداری، نفوذپذیری)، معنویتپذیری (هستیشناسی، وحدتگرایی، معناگرایی، انسان شناسی)، هنجارمداری (احکامشناسی، ارزشپذیری، کارکردمحوری)، منطقگرایی (واقعبینی، استدلالپذیری، خودارزیابی)، هدفگرایی (آیندهنگری، مصلحتاندیشی، انتخابگری)، و خودهویتی (رفتار زیستی، مدیریت عواطف، فردیتگرایی) در آن شناسایی گردید. نتایج نشان داد که در فرایند تربیتپذیری دانشآموزان، با شناسایی قابلیتهای اخلاقی آنها، ضمن توجه به ابعاد نظری مفاهیم اخلاقی، از طریق رویکرد تلفیقی زمینه کاربرد عملی این مفاهیم را متناسب با فعالیتها و فرصتهای یادگیری فراهم آورد.
The aim of this study was to identify the nature of moral education in the curriculum of religion and life and explain it with the Islamic lifestyle of high school students.The research approach was applied in terms of purpose and in terms of qualitative implementation method of conventional content analysis in which the books of religion and life of the second high school in the academic year 1400-1401 with the focus on eleventh and twelfth grade books were examined. To validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and peer review were used, and for data reliability, simultaneous review was used. Content analysis checklist by coding method was also used to collect and analyze data. The findings of this study included 7 main categories, 22 sub-categories and 98 concepts, the main categories of which were civilization (actionability, altruism, social balance), politics (intelligence, appropriateness, permeability), spirituality (ontology, Unitarianism, semantics, anthropology), norm-orientation (jurisprudence, valueability, central function), regionalism (realism, reasoning, self-assessment), goal orientation (futurism, expediency, selectivity), and Self-identity (biological behavior, emotion management, individualism) was identified in it.The results showed that in the process of educating students, by identifying their moral abilities, while paying attention to the theoretical dimensions of moral concepts, through an integrated approach, provide the practical application of these concepts in accordance with activities and learning opportunities.