Abstract:
عزتنفس یکی از ویژگی های مهم شخصیتی فرد است که نقش مهمی در موفقیت او در زندگی فردی و اجتماعی دارد. برخورداری از عزتنفس به فرد کمک میکند تا با شوق و انگیزه بیشتری برای موفقیت تلاش کند و نسبت به آینده مثبت اندیش و خوشبین باشد. پژوهش حاضر به روش فرا تحلیل و با ترکیب پژوهشهای انجامشده درزمینه ی رابطه عزتنفس و پیشرفت تحصیلی انجامشده است. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر پژوهشهای در دسترس در رابطه با عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در بانکهای اطلاعاتی رایانهای در دسترس موجود در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سالهای 1386 تا 1400 و همچنین پایگاههای علمی خارجی Science Direct، PubMed و Google Scholar که در سالهای 2000 تا 2021 منتشرشدهاند، است. بر اساس ملاک ورود و خروج برای پژوهشهای اولیه و نیز تحلیل حساسیت 57 اندازه اثر از 64 مطالعه توسط نرمافزار CMA موردبررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که اندازه اثر خلاصهی مدل تصادفی برابر با 0.333 بود که ازنظر آماری معنادار و بیانگر رابطهی مثبت عزتنفس و پیشرفت تحصیلی است. درنتیجه توجه به عزتنفس فراگیران در کنار آموزش رسمی در محیطهای آموزشی، ضرورتی است که باید بیشازپیش مورد ملاحظه قرار گیرد.
Self-esteem is one of the important characteristics of a person's personality, which plays an important role in his success in his personal and social life. Having self-esteem helps a person to strive for success with more enthusiasm and motivation and to be optimistic about the future. The present research was conducted by meta-analysis method and by combining the researches conducted in the field of the relationship between self-esteem and academic progress. The statistical population of the present meta-analysis of the available researches related to self-esteem and academic progress in the available computer databases in Iran, such as the Academic Jihad Scientific Database (SID), the Information Bank of the country's publications (Magiran), the database of Noor specialized magazines (NoorMagz) from 1386 to 1400 as well as foreign scientific databases Science Direct, PubMed and Google Scholar that were published in the years from 2000 to 2021. Based on the inclusion and exclusion criteria for primary research and sensitivity analysis, 57 effect sizes out of 64 studies were examined by CMA software. The results of this research showed that the effect size of the random model summary was equal to 0.333, which is statistically significant and indicates a positive relationship between self-esteem and academic achievement. As a result, paying attention to the self-esteem of learners along with formal education in educational environments is a necessity that should be considered more and more.