Abstract:
پژوهش حاضر مطالعهای تطبیقی در خصوص مفاهیم تمنا، عشق و مطلوب گمشدۀ ژاک لکان در منتخبی از اشعار نصرت رحمانی و هنری چارلز بوکوفسکی، دو شاعر معاصر ایرانی و آلمانی-آمریکایی است. اهداف مقاله، اثبات وجود و بررسی دلایل روانی این تمنا و جستجوی بیپایان برای مطلوب گمشده در راویان اشعار است. عشق در آثار این دو شاعر همواره با فقدان و جدایی عجین بوده است که جستجوی بیپایان راویان را برای رسیدن به مطلوب اصلی میل نشان میدهد. راویان بوکوفسکی و رحمانی درصددند تا بهشت گمشدۀ خویش را در معشوقههای متفاوت بیابند، غافل از اینکه درگیر ژوئَسانسی فالیک شدهاند که پیامدی جز وسواسی تکرارگونه ندارد. از دیگر دلایل این جابجایی عشق و تمنا، شورش علیه قانون پدر و نظم مستقر در ساحت نمادین است که راویان اشعار را دچار دوگانگی و فقدان میکند. محققان برآنند تا با مدد نظریههای تمنا، رانه و ژوئسانس لکان، علل این شیدایی یا عصیانگری را که بهصورت نفرت، مرگاندیشی، جدایی و سردرگمی نمود پیدا میکنند بیابند. پژوهش حاضر به این نتیجه میرسد که راویان بهمنظور رسیدن به مطلوب مطلق و یگانگی با مادر اولیه، پیوسته درگیر عشقی خیالی میشوند که هرگز پیوندشان را با عشق کامل امر واقع میسر نمیگرداند.
The current research is a comparative study of Jacques Lacan's concepts of Desire, Love, and the Lost Object in the selected poems of Nosrat Rahmani and Henry Charles Bukowski, two modern Iranian and German-American poets. The research aims to find and discuss the psychological causes of this desire and endless search for the ‘objet a’ in the narrators' psyches. Love has always been accompanied by loss and separation in their poems, manifesting the narrators' endless search for the lost object of desire. The narrators endeavor to find their lost paradise in multiple lovers, unaware they are involved in a phallic Jouissance that has no consequence other than repetitive compulsion. Another reason for this transference of love and desire is the rebellion against the law of the father and established order in the symbolic stage, which causes the narrators to suffer dichotomy and loss. With the help of Lacan's theories of Love, Desire, Drive, and Jouissance, the researchers are determined to find the causes of this mania or rebellion, which manifests itself in the form of hatred, death thoughts, separation, and confusion. This study concludes that to find the ideal object and be united with the ultimate mother, the narrators involve themselves with an imaginary love that never binds them to the perfect love of the Real Order.