Abstract:
ماهیتِ فضیلت، موضوعی است که دست مایهی تامل فلسفی برای فیلسوفان، از زمان ارسطو تاکنون بوده است. ارسطو، نخستین کسی است که تبیینی کلاسیک از فضیلت به دست داد. در اندیشه ارسطو، فضیلت، صفت مشخصه ای است که در حد وسط نهفته است. او با تحلیل نفس آدمی، فضیلت را به دو گونه اخلاقی و عقلانی تقسیم می کند. از سویی، لیندا زاگزبسکی، فیلسوف برجسته آمریکایی که در زمرهی نو ارسطوئیان به شمار می آید، بر این نکته اصرار میورزد که مفاهیم اخلاقی، در نهایت از مفهوم فضیلت مشتق میشوند و از این رو تمام تلاش خود را به کار می بندد که تعریفی دقیق از ماهیت فضیلت و ویژگیهای آن فراهم آورد. در این مقاله، پس از آشکار ساختن موضع هر دو فیلسوف پیرامون ماهیت فضیلت، با مقایسه و آشکار ساختن نقاط اشتراک و اختلاف، نشان خواهیم داد که چگونه و چرا این دو فلیسوف، در تعریف ماهیت و تقسیم فضیلت، با یکدیگر اختلاف دارند.
The nature of virtue is a subject that has been a source of philosophical reflection for philosophers since the time of Aristotle. Aristotle is the first thinker who gave a classical explanation of virtue. In Aristotle's thought, virtue is a characteristic trait that lies in the middle. Analyzing the human soul, he divides virtue into two types, moral and rational. On the other hand, Linda Zagzebski, an eminent American philosopher who is among the neo-Aristoteans, insists that moral concepts are ultimately derived from the concept of virtue. And therefore, he tries his best to provide a precise definition of the nature of virtue and its characteristics. In this article, after revealing the position of both philosophers regarding the nature of virtue, by comparing and revealing points of commonality and difference, we will show how and why these two philosophers differ in defining the nature and division of virtue.