Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت عملکرد حسابرسی داخلی بر دقت پیشبینی سود مدیران است. روششناسی: دادههای 136 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران، طی سالهای 1396 تا 1400 مورد استفاده قرارگرفت. فرضیهها به روش رگرسیون چندگانه با در نظر گرفتن اثرات ثابت سال و صنعت آزمون شدند. یافتهها: نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که بین کیفیت حسابرسی داخلی و دقت پیشبینی سود شرکتها، رابطه معناداری وجود دارد. دانش افزایی: پیشبینیهای مدیریت، افشاهایی است که توسط شرکتها برای انتقال اطلاعات در مورد عملکرد آینده خود به سهامداران انجام میشود. این افشاها داوطلبانه بوده و بهمنظور کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سهامداران در نظر گرفته شده است. پیشبینیهای نادرست میتواند برای مدیران بسیار پرهزینه باشد و اعتبار مدیران را زیر سوال ببرد و ناتوانی مدیریتی را نشان میدهد. کیفیت عملکرد حسابرسی داخلی احتمال اطلاعات اشتباه، جانبدارانه یا ناقص را در گزارشهای مدیریت کاهش میدهد که مدیران از آن برای بهبود پیشبینیهای سود خود استفاده میکنند.
Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of the quality of internal audit performance on the accuracy of managers' profit forecast. Methodology: The data of 136 companies listed on the Iran Stock Exchange were used during the years 2017 to 2021. Hypotheses were tested by multiple regression method considering the fixed effects of year and industry. Findings: The results of the statistical tests showed that there is a significant relationship between the quality of the internal audit and the accuracy of the company's profit forecast. Originality: Management forecasts are disclosures made by companies to communicate information about their future performance to shareholders. These disclosures are voluntary and are intended to reduce information asymmetry between management and shareholders. Inaccurate forecasts can be very costly for managers and question the credibility of managers and show managerial incompetence. The quality of the internal audit function reduces the likelihood of erroneous, biased, or incomplete information in management reports that managers use to improve their profit forecasts.