Abstract:
یکی از رایجترین مشکلات بالینی در کودکان اختلالات اضطرابی است که با آسیبشناسی روانی قابل توجهی همراه است. پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان مضطرب انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه طرح پژوهش از نوع پیشآزمون_ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم دبستان بود که در سال تحصیلی 1400- 1401 در دبستانهای ابتدایی بخش کهریزک تحصیل میکردند. ابتدا از طریق نمونهگیری خوشهای 672 نفر به ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM -5 (2017)، و نگرانی (1997) پاسخ دادند، در مرحله دوم 30 نفر از بین دانشآموزانی که براساس مقیاسهای پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM-5 (2017) و مصاحبه بالینی حداقل یکی از ملاکهای اختلالات اضطرابی را برآورده کرده بودند، به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-25 استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان دارای اختلالات اضطرابی اثرگذار بود (سطح معناداری 05/0). براساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار در بهبود نگرانی و حساسیت اضطرابی تاثیر دارد، با توجه به این شواهد استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار برای اختلالات هیجانی در کار بالینی با کودکان مضطرب توصیه میگردد.
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of emotion-focused cognitive- behavioral therapy group on worry and anxiety sensitivity in anxious children. The research method was an experimental type with a pre-test-post-test research design and follow-up with a control group. The research population included all female students of the second year of elementary school who studied in the elementary schools of Kahrizak district in the academic year of 1400-1401. Through random sampling, 30 students from among the students who met at least one of the criteria of anxiety disorders based on the scales of the Anxiety Questionnaire for Children and Adolescents (YAM-5) and clinical interview were selected as a sample and randomly selected in Two experimental and control groups were assigned. Research tools included anxiety questionnaires for children and adolescents (YAM-5), anxiety sensitivity and worry. Covariance analysis was used to analyze the data. Data analysis showed that emotion-focused cognitive- behavioral therapy group was effective on worry and anxiety sensitivity in children with anxiety disorders (P<0/05). Based on the findings of the research, it can be concluded that emotion-focused cognitive- behavioral therapy has an effect on worry and anxiety sensitivity, according to this evidence, the use of emotion-focused cognitive- behavioral therapy for emotional disorders in clinical work with anxious children It is recommended.