Abstract:
فلسفة قارهای در تلازم، تعامل و دیالکتیک با نظریههای ادبی، و در نسبت با ایدئالیسم و رمانتیسم آلمانی، و با ابتناء بر سوبژکتیویسم، نقادی، سنتمندی، تاریخگرایی و اقتدارستیزی، با بسیاری از نظریههای ادبی تأثیر و تأثر داشته است. مقالة حاضر نشان میدهد که در نزاع میان رویکرد «قارهای» و «تحلیلی»، هریک از این دو، بر نظریههای ادبی مختلفی تأثیرگذار بودهاند. دراینمیان، فلسفة قارهای به واسطة بینشهای «ادبی» و «ذوقی» و همچنین عدم قطعیت معنا، تکثر روش (حتی ضدیت با روش)، فاصلهگیری از روشهای علوم طبیعی(پوزیتویستی)، وجودگرایی و سوژهمحوری، محمل و مجرای مناسبی برای گسترش و کاربرد نظریههای مبتنی بر خواننده بوده است. در مقالة حاضر ضمن برشمردن خصایص مشترک ادبیات و فلسفة قارهای، نشان داده خواهد شد که نظریههای مبتنی بر پدیدارشناسی، هرمنوتیک و نظریههای خوانندهمحور، در تعامل با فلسفة قارهای بوده و بر یکدیگر تأثیرات متقابل نهادهاند. همچنین نشان داده خواهد شد که علاوه بر خاستگاههای سیاسی و دانشگاهی، که در پیدایش مکاتبی چون کنستانس دخیل بودند؛ بحرانهای متعدد عصر روشنگری ازجمله شکست عقلانیت و تبعات ناخوشایند سرمایهداری و گسست از معنا و رنگباختنِ کلان روایتهای مسیحی، عمیقاً بر شکلگیری نظریههای خوانندهمحور اثرگذار بودهاند و در این میان سوبژکتیویسم در یک ضرورت و صیرورت تاریخی و در یک موقعیت متناقض، هم مجرایی برای شکلگیری نیهیلیسم و هم پاسخی به آن بوده است..
Continental philosophy has influenced many literary theories, especially phenomenology and hermeneutics, in conjunction with German idealism and romanticism, and based on subjectivism, criticism, traditionalism, historicism, and anti-authoritarianism. Is. The present article shows that in the conflict between the "continental" and "analytical" approaches, continental philosophy is characterized by "literary" and "taste" insights as well as meaning uncertainty, method multiplicity (even antagonism). With the method), distancing oneself from the methods of natural sciences (positivism), existentialism and subject-orientation, is a much more suitable medium and channel for the development and application of literary theories, especially reader-based theories. Therefore, in the present article, while enumerating the common features of continental literature and philosophy, it will be shown that the relationship between philosophy and literary theory is often formed through continental approaches, and reader-centered theories are deeply based on this approach. . It will also be shown that in addition to the political and academic origins that were involved in the emergence of schools such as Constance; Numerous crises of the Enlightenment, including the failure of rationality and the unfortunate consequences of capitalism and the rupture with spiritual and religious affairs, and the macro fading of Christian narratives, have profoundly influenced the formation of reader-centered theories.