Abstract:
پژوهش حاضر درصدد شناخت معانی، مفاهیم، دلالتها و شاخص های کارایی آموزشی است و برای نیل به این مقصود به تحلیل و ارزیابی تطبیقی سیاستها و ایدئولوژیهای حاکم بر دبیرستان های دولتی و غیر دولتی می پردازد. همچنین می کوشد بر اساس نتایج این تحلیل، راهکارهایی برای مواجه با سیاست خصوصیسازی مدارس ارایه دهد. روش مورد استفاده کیفی و به شیوه فراتحلیل توصیفی و مطالعه مروری نظام مند است. جامعه آماری شامل 72 مقاله منتخب در زمینه عوامل مرتبط با کارایی و عدالت آموزشی بین دبیرستان های دولتی و غیر دولتی است و پس از بررسی، 25 مورد آنها مورد توصیف، تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. دادههای پژوهش از مجلات پژوهشی حوزۀ آموزش، پرتال علوم انسانی، پایگاه اطلاعات جهاد دانشگاهی و ایران داک گردآوری شدند. یافتهها نشان می دهد که مقوله عدالت آموزشی، در معنای برخورداری برابر از امکانات آموزشی و شیوۀ عملکرد نظام آموزشی، در دبیرستان های غیر دولتی، در مقایسه با دبیرستان های دولتی، به ویژه در سطوح خرد آموزشی و مدیریتی، موفق تر عمل کرده است. با این حال، آموزش به عنوان یک کالای اقتصادی در سایر عرصههای فرهنگی و اجتماعی به تداوم شکافهای طبقاتی و اجتماعی منجر شده است. به سیاق نتیجه گیری می توان ادعا کرد که اگر به بستر و توانمندی اقشار کم درآمد توجه نشود و این اقشار از فرصت برابر برای حضور در مناصب دولتی جهت سیاست گذاری در عرصه اجتماعی و فرهنگی برخوردار نباشند، در آینده میتوان شاهد وقوع آسیبها و مسائل اجتماعی عدیده ای در نتیجه از دست رفتن فرصتهای و امکانهای موجود، در رابطه با این اقشار، بود.
The current research seeks to understand the meanings, concepts, implications and indicators of educational efficiency by describing, analyzing and evaluating the ruling policies and ideologies among public and non-government high schools. It also considers solutions to face the school privatization policy. As far as the method is concerned, this qualitative research is a descriptive meta-analysis and a systematic review. The statistical population includes 72 selected articles in the field of factors related to educational efficiency and justice between government and non-government high schools, and after review, 25 of them were described, analyzed and compared. The data was collected through the quarterly journal of educational fields, humanities portal, academic Jihad database, Irandoc. The findings showed that the concept of educational justice in non-government high schools compared to government ones is better, especially in terms of educational access, educational facilities, and the functioning of the educational system, although it has worked well in the fields of education, management, and social opportunities. Education as an economic commodity in other cultural and social fields has led to the continuation of class and social divide. Generally, it can be concluded that if the background and capabilities of low-income people are not considered and they do not have an equal opportunity to enter policy - making positions in the social and cultural fields, in the future we can witness the occurrence of damages and social issues to in private and public lives of these strata.