Abstract:
The present paper studies J.M. Coetzee’s Life & Times of Michael K (1983) and Jafar Modarres Sadeqi’s Gavkhuni (The Marsh) (1362 [1983]) through a spatial perspective. To this end, the study avails itself of a constellation of concepts formed around Edward Soja’s Thirdspace, Michel Foucault’s heterotopia, and Mikhail Bakhtin’s chronotope. Reading the selected novels through these key terms shows that despite striking differences concerning the nature and manifestation of space, both novels configure space as belonging to the realm of the father. In Life & Times of Michael K, Michael begins a journey across South Africa to escape this paternal realm, while the unnamed narrator of Gavkhuni, having failed to escape the memory of Isfahan even after moving to Tehran, starts to write to get rid of his nightmares about his father. At the end of the novels, both protagonists return to their first places: Cape Town and Tehran, respectively. However, as the beginning and ending points of the novels, these cities do not remain the same for them: Michael preserves his identity as a gardener even in Cape Town, and the narrator of Gavkhuni reconciles with the ever-present image of the father and Zayandehrud in Tehran through writing.
مقاله حاضر از منظری فضامحور به بررسی رمانهای زندگی و زمانه مایکل کی اثر جی.ام. کوتسی (1983) و گاوخونی (1362) اثر جعفر مدرس صادقی میپردازد. بدین منظور، مجموعهای از مفاهیم، از جمله «فضای سوم» ادوارد سوجا، «هتروتوپیا»ی میشل فوکو و «کرونوتوپ» میخايیل باختین جهت مطالعه به کار گرفته شدهاند. با تحلیل این رمانها بر مبنای مفاهیم مذکور درمییابیم که فارغ از تفاوتهای بنیادینی که از نظر ماهیت و شکل فضا در این دو اثر ظهور میکنند، فضای کلی در هر دو رمان تحت سلطه پدر یا نظام پدرسالارانه است. در زندگی و زمانه مایکل کی، مایکل سفری را در سرتاسر افریقای جنوبی میاغازد تا از سلطه پدر رهایی یابد، حال انکه در رمان گاوخونی، راوی بینام که موفق نشده بعد از منتقلشدن به تهران نیز خاطره اصفهان را از یاد برد، شروع به نوشتن میکند تا از شر خوابهایی که درباره پدر میبیند خلاص شود. در پایان هر دو رمان، قهرمانها به مکانهای اغازین خود - به ترتیب: کیپ تاون و تهران - بازمیگردند، گرچه این شهرها انگونه که در ابتدا بودهاند، باقی نمیمانند: مایکل حتی در کیپتاون هویت خود به عنوان یک باغبان را حفظ کرده و به اپارتمان قبلیاش بازمیگردد، و راوی گاوخونی، از طریق نوشتن به نوعی صلح با تصویر همیشهحاضر پدر و حضور زایندهرود در تهران دست مییابد.