Abstract:
The present article conducts a comparative analysis of the images of women in Thomas Malory's Le Morte d’Arthur and the epic part of Ferdowsi's Shahnameh, addressing two key questions: how does Hillman’s concept of archetypal images illustrate the major images of women presented in Le Morte d’Arthur and Shahnameh? And, how are these images treated in their respective contexts? Using James Hillman’s Post-Jungian theory of archetypal images, which emphasizes preserving the individual details of the images, in contrast to Jungian archetypes that are reductionist and imprecise, this study explores the images of the women in Le Morte d’Arthur and Shahnameh both individually and in relation to one another. Based on a detailed examination of the unique characteristics of their images, collected from textual evidences, each of these women are categorized under the archetypal images of the daughter, the lover/wife, and the mother. The results of this study propose a comprehensive pattern, supported by various examples, for further detailed analyses of such archetypal images, as they open up new horizons for feminist studies by illuminating women’s multidimensional personalities. In addition, the major diversions from this pattern under the archetypal images of the sorceress and the warrior are discussed according to their respective contexts and societies as well.
جستار حاضر پژوهشی تطبیقی است که تصاویر روایت شده از زنان در مرگ ارتور اثر توماس ملوری و شاهنامه فردوسی را بررسی و با یکدیگر مقایسه میکند. در این پژوهش دو پرسش محوری مطرح میشود: جوهره تصاویر ارايه شده از زنان در این دو متن چیست؟ و شباهتها و تفاوتهای این تصاویر از نظر جایگاه و نحوه برخورد بافتشان با انها چگونه است؟ برای پاسخ دادن به این پرسشها، این پژوهش ازخوانش پسایونگی جیمز هیلمن مبتنی بر تصاویر کهنالگویی استفاده میکند. برخلاف دیدگاه کلاسیک یونگی که کلینگر است و در ان شخصیتها به تعدادی کهنالگو تقلیل داده میشوند، دیدگاه تصاویر کهنالگویی بر حفظ فردیت و ویژگیهای خاص هر تصویر تاکید میکند. به همین دلیل پژوهش حاضر با تکیه بر این خوانش به بررسی تصاویر زنان در مرگ ارتور و شاهنامه هم به صورت جداگانه و هم در مقایسه با یکدیگر میپردازد. در این پژوهش، پس از بررسی دقیق ویژگیهای منحصربهفرد هر تصویر، تصاویر هر یک از شخصیتها با توجه به ویژگیهاشان تحت سه تصویر کهنالگویی دختر، معشوقه/همسر، و مادر گروهبندی میشوند. همچنین دو تصویر کهنالگویی جادوگر و جنگجو به عنوان دو دگرسانی اصلی از این الگو در بافت خود بررسی میشوند. در نتیجه، این پژوهش الگویی جامع و مبسوط ارايه میکند که با مثالهایی گوناگون از هر دو متن تایید شده است و میتواند برای تحلیل دقیق جزییترین ویژگیهای تصاویر دیگر شخصیتها به کار رود.