Abstract:
با عنایت به بیانات امامان انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی، باید گفت همانگونه که مردم در عرصههای گوناگون این انقلاب نقش محوری داشتهاند، در عرصه بینالمللی نیز میتوانند و باید نقش کلیدی و مؤثری ایفا کنند و به تعبیر این پژوهش لازم است «مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی» صورت گیرد. اگرچه مشاهده وضع موجود نشان میدهد این امر مهم با اینکه با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی اهمیت مضاعفی نیز یافته ولی آنچنانکه باید و شاید، تحقق نیافته است. این پژوهش با روش تجربهنگاری برخی نمونههای منتخب ایرانی، بهدنبال تدوین الگوی سیاستی دیپلماسی فرهنگی مردمی است و تلاش دارد ابعاد و مؤلفههای چنین الگویی را شناسایی و میانشان پیوند برقرار کند. بدین منظور برای گردآوری دادهها، روش اسنادی، مشاهده (مشارکتی و غیرمشارکتی) و مصاحبه نیمهساختیافته بهکار گرفته شده و از روش تحلیل مضمون نیز برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بهطور کلّی مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در ایران محقق نشده است. همچنین در پاسخ به سؤال اصلی پژوهش، الگوی سیاستی ویژهای برای مردمیسازی دیپلماسی فرهنگی در ایران بهدست آمد که هفت بُعد را در بر میگیرد: بازیگران مردمی، مزیتها، عرصههای محیطی، ابعاد، ساختار اجرایی، ساختار سیاستگذاری و راهکارها.
Considering the statements of Imam Khomeini and the Supreme Leader of I.R.Iran, as well as the upper documents of the Islamic system, it can be concluded that as the Iranian people played a pivotal role in various areas of this revolution, they should play a key role in the international fields to fulfill the "Cultural Diplomacy Participation" according to this research. However, this issue has not been realized given the current situation. This research by the observation method, the semi-structured interview and documentation, seeks to formulate a policy model of popular cultural diplomacy. and the Thematic Analysis method was used to analyze the collected data. The results showed that the participation of cultural diplomacy in Iran has not been achieved. Also, in response to the main question of the research, a special policy formulation for participating cultural diplomacy in Iran was obtained, which includes six dimensions: Popular actors, advantages, environmental areas, dimensions, executive structure and policy structure.