Abstract:
معرفی آثار دکتر ارنست دیز ـ "Dr.Ernest Diez درباره ایران، گزارش سفروی به اصفهان: تاریخچة مختصر شهر، میدان شاه و عالیقاپو، مقایسه "یوگند استیل ـ "Jugendstil و معماری روستائی ایران ـ طبیعت گرایی در معماری ایرانی.
Machine summary:
در هر حال دنیای ساسانی که با سقوط تیسفون و انقراض خاندان دیدرینه روز یزدگرد سوم، و با تسلیم شدن نهائی اما تدریجی به آیین فاتحان، بخش عمدة تمدن دنیای اسلام را پایه گزاری کرد، در پایان دوران خویش د حتی در عهد نهضت درخشان خسرو اول در برخورد بین عقاید و مذاهب مختلف به نوعی سر گشتگی دچار بود و البته به رغم سعی مجدانهیی که خسرو انوشیروان و موبدانش در ایجاد وحدت آیین و تحمیل کیش زرتشتی بر تمام رعایای ایارنی به خرج دادند وسعت قلمرو امپراطوری ساسانی،تفاوت نژادها ، تنوع اقلیم ،، و سابقه تاریخی هر یک از ولایات تابع، رواج و انتشار عقاید و مذاهب گوناگون را اقتضا داشت که مخصوصا در پایان عهد ساسانی اسشتغال به جنگهای دایم یا انهماک در اختلافات داخلی و خانوادگی بین سلاطین و نجبا، توسعة مستمر این برخوردهای دایم بین عقاید و ادیان را الزام می کرد و بعد از سقوط ساسانیان تا وقتی اسلام بر تمام نواحی و ولایات آن امپراتوری وسیع دست یافت و مخصوصا تا وقتی اسلام در تمام این نواحی آیین رسمی و مقبول عامه گشت و رعایای ساسانی به جای پرداخت جزیه به قبول اسلام و پرداخت زکوه و صدقه تن دردادند چندین نسل- بیش از یک قرن- طول کشید و البته درین مدت علاوه بر آیین زرتشت که نزد اکثریت طبقات جامعة ایارنی باقی ماند سایرادیان مثل مسیحیت ، یهودیت، بودائی ، برهمایی و حتی مانویت نیز همچنان دربین طبقات مردم ایران و انیران جامعة پایان ساسانی برقرار ماند و طبیعی بود که وقتی گرایشهای عرفانی دربین مسلمین این نواحی ظهور و رشد کند ازین عوامل مختلف دینی و مذهبی رایج در محیط متاثر شود و بعضی عناصر آنها را در خود جذب و حل نماید.