Abstract:
مشارکتهای بین سازمانی یکی از قدرتمندترین عوامل ایجاد ارزش و جزو مهمترین ابزار
کسب و کار محسوب می شوند. امروزه توانائی در مدیریت موثرآنها یک مزیت رقابتی محسوب
می شود. این مقاله تلاش دارد تا شناخت کاملی از همکاریهای بین سازمانی، اهداف و
انواع آن به دست آورد. بدین منظور فرایند توسعه مشارکت، مراحل مختلف آن، اهداف
همکاریها و مهمترین نگرشهایی که در ارتباط با همکاریهای بین سازمانی وجود دارد را
بررسی می کنیم.مشارکتها می توانند درمراحل مختلف زنجیره ارزش ودر هریک از بخشهای
تحقیقات،توسعه محصول،تولید،بازاریابی و توزیع و خدمات بعد از فروش اتفاق بیفتد. شکل
این مشارکتها در داخل طیفی بین دو محدوده «خرید»و«ادغام-مالکیت» قرار می گیرند.
برای تمایز و شناسایی این اشکال می توان آنها را براساس پیامدهای سازمانی و مدیریت(
ریسک ، زمان وهزینه شروع، میزان کنترل و...) ، شرایط محیطی ، شرکتهای همکارو نقش
هرکدام ، میزان رسمیت و شفاف بودن همکاریها ، نوع منابع تخصیص یافته ، مدیریت
عملیات و فعالیتها و مالکیت بر نتایج و خروجیها تقسیم بندی کرد.
Machine summary:
در ادبیات مربوط به همکاری و مشارکت اصطلاحاتی همچون " Collaboration" و " Partnership" و " Allainces" و " Cooperation" به چشم می خورد که ما در این مقاله همه را مترادف فرض کرده و به این صورت تعریف می کنیم: " همکاری و مشارکت بین سازمانی که برای به دست آوردن برخی اهداف استراتژیک با هم کار می کنند " ( Muller, 2000, p49) بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه مشارکت تحقیقات انجام شده در حوزه مشارکت بسیار وسیع و متنوع بوده و اززوایای مختلفی همچون نظریه های سازمانی ، اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، علم سیاست گذاری، ومدیریت فناوری و نوآوری به آن پرداخته شده است .
(Haffman, 2001, p359) نظریه مبتنی بر منابع این درک را به محققان می دهد که چطور شرکتها به کمک مشارکتها می توانند به اهداف کلیدی استراتژیک خود برسند، مزیت رقابتی را ایجاد و یا تقویت کنند و متعاقب آن منافع اقتصادی و سطح سود آوری خود را افزایش دهند.
در این نگرش مشارکت استراتژیک به صورت یک مسابقه تطابق بین شرکا با منابع مشترک یا متمایز و با هدف کاهش هزینه های نقل و انتقال، دیده نمی شود بلکه آنها را به صورت یک توافق رسمی بین شرکا برای سرمایه گذاری روی روابط و تبادل منابع به شکلی موثر، می نگریم.
1007) محققان مولر و هرستات ( Muller & Herstatt, 2000) در مقاله خود اهداف مشارکت را به دو دسته تقسیم می کنند : 1- اهداف تحریک شده به وسیله بازار 2- اهداف تحریک شده به وسیله تکنولوژی ( شکل 2) اهداف تحریک شده توسط بازار نتیجه ریسک و هزینه فرایند های نوآوری است .