Abstract:
مهندسی مجدد به معنی بازاندیشی بنیادین و طراحی مجدد و ریشهای فرایندها به منظور
دستیابی به بهبود چشمگیر در معیارهای مهم عملکرد از قبیل هزینه، کیفیت، سرعت و خدمت
است. بنابراین سازمانها به منظور انطباق فرایندهای کسب و کار با استراتژی و
اهدافشان جهت کسب موفقیت ناگزیر به مهندسی مجدد فرایندهای کاری خود هستند.
این مقاله با توصیف نقشی که مهندسی مجدد در ایجاد ارزش افزوده برای سازمانها و
بنگاههای اقتصادی ایفا میکند به ارائه مدل ارزیابی ارزش افزوده به عنوان یکی از
فنون مهندسی مجدد پرداخته و در ادامه با اشاره به فازهای اصلی این روش (شامل: تعریف
و طراحی فرایند کسب و کار، شناخت و جمعآوری نیازهای ذینفعان، تهیه نموادر فرایند
آنطور که هست، تهیه اسناد فرایند، تصدیق نمودار فرایند موجود، انجام ارزیابی ارزش
افزوده) به تشریح هرگام میپردازد و در نهایت با معرفی نمودار مرتب کردن فعالیتهای
دارای ارزش افزوده و بدون ارزش افزوده در یک فرایند، ضمن توضیح فرایندهای هر مرحله،
وظایف و نقش مدیریت ارشد، تیمها و کارکنان و ... سازمان در هر مرحله را تبیین
میکند.
Machine summary:
این مقاله با توصیف نقشی که مهندسی مجدد در ایجاد ارزش افزوده برای سازمانها و بنگاههای اقتصادی ایفا میکند به ارائه مدل ارزیابی ارزش افزوده به عنوان یکی از فنون مهندسی مجدد پرداخته و در ادامه با اشاره به فازهای اصلی این روش (شامل: تعریف و طراحی فرایند کسب و کار، شناخت و جمعآوری نیازهای ذینفعان، تهیه نموادر فرایند آنطور که هست، تهیه اسناد فرایند، تصدیق نمودار فرایند موجود، انجام ارزیابی ارزش افزوده) به تشریح هرگام میپردازد و در نهایت با معرفی نمودار مرتب کردن فعالیتهای دارای ارزش افزوده و بدون ارزش افزوده در یک فرایند، ضمن توضیح فرایندهای هر مرحله، وظایف و نقش مدیریت ارشد، تیمها و کارکنان و ...
به این منظور پیشنهاد میشود جدول 1 را تکمیل کنید: 2- شناخت و جمعآوری نیاز ذینفعان هر شرکت تجاری حداقل دارای هشت گروه ذینفع است که در حین تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب و کار باید آنها را در نظر داشت.
مرحله 3 : این اولین مرحله در مرتب کردن فرایند است که در آن تیم مدیریت فرایند، مراحل فرایند را به منظور تجزیه و تحلیل بیشتر به صورت یکی از دو گروه ذینفع مشتری و غیر مشتری مرتب میسازد.
در این نقطه، تیم مدیریت فرایند به آزمایش هر مرحله به منظور تعیین اینکه بر کدام مسیر موازی (ارزش مشتری یا ارزش کسب و کار) مرحله را برای تجزیه و تحلیل بیشتر ارسال کند، میپردازد.