Abstract:
سال های بسیاری است که در برنامه ریزی آموزشی به تفاوت های فردی توجه شده است. یکی از شاخصه های تفاوت های فردی، سبک های یادگیری است. کارشناسان آموزش زبان انگلیسی، مانند سایر دست اندرکاران تعلیم و تربیت، می توانند با کشف سبک های یادگیری، برنامه آموزشی مناسبی را طراحی کنند. البته تولید ابزار پایا (reliable) و معتبر (valid) مساله ای مهم در سنجش سبک های یادگیری فراگیران زبان انگلیسی (به عنوان زبان خارجی) است. در این مقاله نتایج اجرای دو پرسشنامه سبک های یادگیری موسوم به پرسشنامه برتری سبک های یادگیری ادراکی رید (Reid) و نشانگر سبک های یادگیری وینترگرست و دی کاپیوا (Wintergerst and DeCapua) گزارش می شود. پرسشنامه اول در سال 1987 تولید شده است و به اختصار PLSPQ نامیده می شود و پرسشنامه دوم در سال 2002 تولید شده است که به اختصار LSI خوانده می شود. هر دو پرسشنامه در اصل برای کسانی تدوین شده اند که انگلیسی زبان دوم آنهاست. نتایج این تحقیق – که با روش آماری تحلیل عامل تاییدی (confirmatory factor analysis) و آلفای کرانباخ (Cronbach’s alpha) بررسی شده است– نشان داد که PLSPQ روایی سازه ندارد و نیز پایایی آن از حد معمول کمتر است. اما LSI از حیث روایی سازه و پایایی قابل قبول است. از آن جایی که تعداد سوالات LSI از PLSPQ کمتر است، می توان گفت که از نظر عملی (practicality) از PLSPQ بهتر است. بنابراین، می توان گفت که LSI بهتر از PLSPQ سبک های یادگیری را می سنجد. اهل فن می دانند که کمتر پرسشنامه یا آزمونی پیدا می شود که همه جوانب یک سازه را در بر گیرد. برای نمونه در پرسشنامه LSI به «شیوه استدلال» (استقراء/قیاس) توجه نشده است. از این رو پیشنهاد می شود، سوالاتی برای سنجش این سازه به این پرسشنامه اضافه شود تا به غنای آن افزوده شود.
Machine summary:
"نتایج این تحقیق-که با روش آماری تحلیل عامل تأکیدی (confirmatory factor analysis) و آلفای کرانباخ (Cronbach's alpha) بررسی شده است-نشان داد که PLSPQ روایی سازه ندارد و نیز پایانی آن از حد معمول کمتر است.
آیا LSI در شرایط زبان خارجی از پایانی قابل قبول بهرهمند است؟ 3-3-روش تحقیق 3-3-1-آزمودنیها پرسشنامهها میان بیش از هزار و دویست دانشجوی دورهء کارشناسی توزیع شد.
خلاصه،در این تحقیق برای براورد پایانی پرسشنامهها از آلفای کرانباخ و برای اعتباریابی(روایی سنجی)آنها از روش آماری تحلیل عامل تأییدی استفاده شده است.
4-نتایج 4-1-سؤال اول تحقیق اولین پرسش تحقیق عبارت بود از: آیا سازههای PLSPQ در شرایط زبان خارجی (EFL) از روایی قابل قبول برخوردارند؟ روش تحلیل عامل تاییدی نشان داد که شاخص RMSEA مساوی با /531.
4-2-سؤال دوم تحقیق دومین پرسش تحقیق عبارت بود از: آیا PLSPQ در شرایط زبان خارجی از پایانی قابل قبول بهرهمند است؟ آلفای به دست آمده،برای PLSPQ مساوی با/7 است.
4-3-سؤال سوم تحقیق سؤال سوم این تحقیق عبارت بود از: آیا سازههای LSI در شرایطی زبان خارجی،از روایی قابل قبول برخوردارند؟ روش تحلیل عوامل تاییدی نشان داد که شاخص RMSEA مساوی با 0/580 است که اندکی از حد ممیز نشانگر برازش کامل بزرگتر است.
4-4-سؤال چهارم تحقیق چهارمین پرسش تحقیق عبارت است از: آیا LSI در شرایط زبان خارجی از پایایی قابل قبول بهرهمند است؟ پیش از پاسخ به این پرسش،یادآور میشویم که طراحان این پرسشنامه آن را به سه سازه تقسیم کردهاند که عبارتند از:تمایل به کارهای تحقیقی،فعالیت گروهی،و فعالیت انفرادی."