Abstract:
رهبری عنوانی با کابرد جهانی است و در نشریات مشهور و ادبیات علمی و تحقیقی مطالب زیادی در مورد آن آمده است.به رغم فراوانی نوشتهها درباره رهبری هنوز هم محققان سازمانها را بک کوشش جدی برای فهم آن دعوت میکنند.در این تحقیق یک نظریه علی(انگیزشی)از رهبری معنوی در یک الگوی انگیزشی توسعهیافته است که چشمانداز،امید،ایمان و نوع دوستی،نظریههای معنویت در محیط کار و بقای معنوی را در هم آمیخته است منظور از رهبری معنوی،ایجاد و تحقق چشمانداز و همسانی ارزشها،ورای رهبری استراتژیک است.
Machine summary:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقدمه در طلیعه قرن جدید که سازمانها با محیط رقابت جهانی مواجهاند،همواره نیاز به تغییرات ریشهای و خلاقیتهای کاری احساس میشود؛نیروی رقابتی جهانی، سازمانهای امروزی را مجبور کرده است که بعد از دهها سال پیگیری روشها و رویههای کاری ثابت خود،روشهای کاری جدید را در پیش بگیرند،به گونهای که سازمانها دارای ثبات کاری نیستند و از نوعی ثبات نسبی برخوردارند Geijsel ) (Leithwood Jantzi,3002 و برای اینکه از قافله عقب نیافتند،اکثر این سازمانها توجه خود را معطوف به رهبران سازمانی کردهاند و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرات بنیادی درون سازمان دارند، چرا که رهبری با ایجاد تغییر سروکار دارد.
در واقع چنین اصطلاحاتی واضح نیستند و نمیتوان تعاریف مشخصی برای آنها ارائه نمود (Freshman Tischler,2002) با این اوصاف معنویت دارای ماهیتی شخصی است و همین امر موجب شده است که دیدگاههای چندگانهای در مورد آن به وجود آید.
(دیدگاه درونی بودن معنویت)اگرچه در این دیدگاه به طور قطع صحبت از قدرتی به میان میآید که از درون هر فرد سرچشمه میگیرد،ولی در عین حال این دیدگاه شامل احساس مرتبط بودن فرد با کار خود و دیگران نیز میشود؛به گونهای که حتی طرفداران این دیدگاه،معنویت را به صورت احساس اصلی فرد ارتباط با درون خود، دیگران و کل جهان نیز تعریف کردهاند (Krishnakumar Neck,2002) و عقیده دارند که معنویت در محیط کار شامل سه جز است:1.
البته این سفر معنوی لزوما محدود و محصور به چارچوب مذهبی خاصی نیست و در واقع فرایند تمرکز درونی برای آگاهی از وجود خود و معنای واقعی کار و زندگی است.