Abstract:
پیوند شرکتهای بزرگ ملی و فراملی ایالات متحده با رسانههایی که به عنوان رسانههای آزاد شناخته میشوند، حقیقتی است که افشای ابعاد و دامنه
آن همگان را به تأمل وا میدارد. در حال حاضر، اعضای هیأت مدیره ده شرکت برجسته رسانهای آمریکا، 118 نفر میباشد که این افراد اداره 288
شرکت مهم تجاری ملی و بینالمللی را برعهده دارند.
Machine summary:
"به عنوان نمونه، شرکتهای رسانهای NBC و واشنگتن پست از اعضای هیأت مدیرهای سود میبرند که مدیریت شرکتهای کوکاکولا و جیپی مورگان را عهدهدار میباشند و شرکتهای خبری تریبون، نیویورک تایمز و گانت، همگی اعضای مشترکی با شرکت پپسی دارند.
آنچه در پی میآید، تنها نمونههایی از پیوند گسترده ده غول رسانهای آمریکا با شرکتهای تجاری این کشور است: * نیویورک تایمز: کارلی گروپ، الیلیلی، فورد، هال مارک، جانسون اندجانسون، لهمن، استپلز، پپسی.
آیا در چنین شرایطی میتوانیم مطمئن باشیم که مثلا واشنگتن پست نسبت به اخبار قراردادهای لاک هیدمارتین جانب انصاف را رعایت کند؟ و آیا میتوانیم کاملا مطمئن باشیم که شرکت خبری ایبیسی گزارشهایی واقعی از قراردادهای هالیبرتون در عراق ارائه کند؟ اگر به این باور برسیم که رسانههای وابسته به این شرکتها اخباری واقعی و غیرسانسور شده درباره مسایل اساسی مرتبط با منافع خاص نظام سرمایهسالاری آمریکا به جامعه ارائه میکنند، آنگاه احتمالا میتوانیم بگوییم که آنها نیازهای جامعه غالب آمریکا را تأمین میکنند."