Abstract:
صنعت «هالیوود» با استفاده از قدرت عظیم هنری و اقتصادی خود و ارائه فیلمهایی که از فرمول شناخته شده بهرهگیری از سکس و خشونت
استفاده مینماید، سلطهای فراگیر بر سینمای ایالات متحده پیدا نموده است. همچنین در بخش توزیع و اکران فیلمهای سینمایی نیز، مدیران
صنعت سینمای آمریکا با عملکردی سلیقهای، عملا اجازه نمیدهند که هیچ فیلم مغایر با نظرات آنان در این کشور اکران شود و یا به سودآوری
اقتصادی دست یابد. نویسنده این مقاله با نگاهی به وضعیت کنونی ساخت و اکران فیلمهای سینمایی در آمریکا، نشان میدهد که در سایه سلطه
مطلق هالیوود بر سینمای این کشور، عملا سد محکمی در برابر ارائه فیلمهای غیرهالیوودی در ایالات متحده وجود دارد.
Machine summary:
"در تابستان سال 2004 میلادی، میتوان به فیلمهای «تایجوکجی» (کره جنوبی)، «نگاه شبانه» (روسیه) و «حادثه رامسچیف» (آلمان) اشاره کرد که تلاش کرده بودند، با استفاده از این فرمول موفق، بقای سینمای ملی خویش را تضمین نمایند، اما موفقیت نسبی این آثار، این پرسش را به وجود میآورد که آیا با توجه به جنبههای زیبایی شناسانه و هنری، این آثار، قابل برابری با سایر آثار هنری ساخته شده در این کشورها هستند؟ و آیا این آثار نشاندهنده ویژگیهای ملی و فرهنگی کشورهای سازنده بودهاند و یا اینکه ما تنها شاهد کپیهای نازلی از آثار اصلی و پرفروش سینمای هالیوود هستیم که از پارهای عناصر ملی کشور سازنده هم بهره بردهاند؟ اما هیچکس نمیداند که چرا هیچیک از این آثار پرفروش در سطح دنیا، در ایالات متحده که بزرگترین بازار فیلم جهان محسوب میشود، ساخته و عرضه نشدهاند."