Abstract:
به قلمرو ارزش تعلق دارد و در چارچوب قضایای زبانی نمیگنجد.به اعتقاد او دین گونهای تجبره است که به قلمرو ناگفتنیها تعلق دارد و با معیار مورد قبول فیلسوفان تحصلی مذهب و یا هر معیار دیگر علمی و فلسفی نمیتواند مورد ارزیابی قرارگیرد.
Machine summary:
"در«درسها و گفتگوها ẓLectures and conversations تصویری از دین رعضه میکند که بسیار تاثیرگذار بوده و همین امر سبب شده است تا ویتگنشتاین به عنوان فردی ایمان گرا شناخته شود.
فلسفی میگوید:«امر رازآمیز»به معنی چیزهایی است که با زبان نمیتوان آنها را بیان کرد ẓ(Wittgenstein,1995,6/522) و در سال 0391 مدتی پس از بازگشت به کمبریج در«درسگفتار در باب اخلاق»میگوید هرکسی که همواره سعی میکند تا درباره اخلاق یا دین چیزی بنویسد یا بگوید«با حدود زبان مواجه خواهد شد ẓ(C.
وی به شدت با آنان که سعی میکنند تا اعتقدات دینی را با روش علمی ثابت کنند مخالفت میورزد و اعتقاداتی را که به شیوه علمی به اثبات (به تصویر صفحه مراجعه شود) رسیده باشد نه تنها اعتقاد نمیداند،بلکه جزء خرافات به شمار میآورد و در همین رابطه درباره کشیشی به نام پدر اوهارا (Ohara Father) که میکوشید تا باورهای دینی را با دلایل علمی اثبات کند میگفت:«من با قاطعیت اوهارا را غیر منطقی مینامم و باید بگویم که اگر ایمان دینی این است پس همه آن خرافات است.
73) در این تمثیل ایمان دینی به عمل بندبازی تشبیه شده است که جایگاه مستحکمی ندارد اما چه چیزی موجب میشود که در ایمان دینی مؤمنان تزلزلی ایجاد نشود؟ویتگنشتاین معتقد است که تکیهگاه ایمان دینی نمیتواند عقل یا استدلال عقلی باشد،بلکه آنچه سبب میشود تا ایمان دینی از ثبات و استحکام برخوردار باشد عشق و اعتماد است.
بر این اساس ویتگنشتاین عقیده دارد که ایمان دینی و زبان دینی باید مستقل از دیگر حوزههای فکری در نظر گرفته شود."