Abstract:
هویتیافتگی نسل جوان در یک جامعه میتواند آنها را در تصمیمگیریها و چالشهای مهم
زندگی یاری کند و در کاهش مشکلات روحی و روانی نقش بسزایی داشته باشد. به نظر میرسد
مفاهیم دینی با پرداختن به پرسشهای اساسی زندگی در شکلگیری این پدیده و جهت دادن به
ابعاد مختلف آن مؤثر است. با توجه به این که رشد شناختی نوجوان و بهرهمندی او از مهارت تفکر
انتقادی یک عامل بسیار مهم در ارزیابی افکار و باورهای مختلف عرضه شده توسط اطرافیان،
رسانهها و وسایل ارتباط جمعی است، این سؤال مطرح میشود که داشتن این مهارت چگونه میتواند
به نوجوان در پذیرش باورها و نیز شکلگیری هویت دینی کمک کند و آیا صرف بهرهمندی از تفکر
انتقادی برای این امر مهم کافی است؟ در این مقاله با بررسی مفاهیم هویت، هویت دینی و تفکر
انتقادی سعی میکنیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و به کاربرد این مباحث در مشاورهی
نوجوانان اشارهای داشته باشیم.
Machine summary:
"با توجه به این که رشد شناختی نوجوان و بهرهمندی او از مهارت تفکر انتقادی یک عامل بسیار مهم در ارزیابی افکار و باورهای مختلف عرضه شده توسط اطرافیان، رسانهها و وسایل ارتباط جمعی است، این سؤال مطرح میشود که داشتن این مهارت چگونه میتواند به نوجوان در پذیرش باورها و نیز شکلگیری هویت دینی کمک کند و آیا صرف بهرهمندی از تفکر انتقادی برای این امر مهم کافی است؟ در این مقاله با بررسی مفاهیم هویت، هویت دینی و تفکر انتقادی سعی میکنیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و به کاربرد این مباحث در مشاورهی نوجوانان اشارهای داشته باشیم.
با توجه به مباحث مطرح شده در این مقاله، این سؤالات به ذهن میآید که آیا با پرورش تفکر انتقادی میتوان تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر بر شکلگیری هویت را کنترل کرد، به طوری که نوجوان بتواند در مواجهه با نظریات و دادههای مختلف، آنها را ارزیابی کند و به انتخاب صحیح دست بزند؟ همچنین از چه راههایی میتوان مفاهیم دینی را در اختیار نوجوان قرار داد، به طوری که بتواند آنها را مورد ارزیابی قرار دهد و انتخاب کند؟ به نظر میرسد تفکر انتقادی ابزار مناسبی است برای بالا بردن قدرت تمییز و تشخیص نوجوان، ولی سودمندی این ابزار با ارائهی آگاهیهای مناسب و صحیح در ابعاد مختلف (به خصوص در بررسی مفاهیم دینی، از جمله بررسی ادیان و نظرات مختلف) مرتبط با شکلگیری هویت به نوجوان، تکمیل میشود."