Abstract:
سازمانها برای دستیابی به رشد مطلوب و حفظ آن،و نیز افزایش توان رقابتپذیری خود به طرحی جامع و منسجم در چارچوب رسالت و اهداف عالی سازمان با عنوان"برنامهء استراتژیک"نیازمندند.پژوهش حاضر در جهت دستیابی به استراتژیهای مطلوب با استفاده از مدل تجزیه و تحلیلی SWOT بر اساس منطق فازی انجام گرفته است. قلمرو تحقیق،شرکت تهیه و توزیع قطعات و خدمات پس از فروش یکی از شرکتهای فعال در بخش قطعات خودرو است.از پرسشنامه که 831 گویه را در بر دارد،به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده است.دادههای تحقیق از مصاحبه با مدیران،کارشناسان و صاحبنظران در صنعت خودرو،و با تحقیق و مطالعهء گزارشهای موجود در شرکت مورد مطالعه،استخراج گردیده است.روایی و پایایی ابزار تحقیق محاسبه شده و تحقیق شامل دو سئوال اصلی و چهار سئوال فرعی است. یافتههای تحقیق نشان داد که محورهای کلیدی شرکت شامل مشتریان،زنجیرهء تأمین،کنترل هزینهها،هوشمندی رقابتی،نیروی انسانی و کارایی عملیاتی است.به علاوه، شرکت برای بالا بردن توان رقابتی بخود به استراتژیهای مناسبی نیاز دارد که در این جهت، استراتژیهای مطلوب،شناسایی،تدوین و پیشنهاد شدند.
Machine summary:
"شرکت برای بالا بردن توان رقابتی بخود به استراتژیهای مناسبی نیاز دارد که در این جهت،
فعالیتهایی است که راهبرد طراحی شده را برای دستیابی به اهداف سازمانی
فرایند مدیریت راهبردیتدوین استراتژی برای یک شرکت فعال در صنعت خدمات پس از فروش خودرو
(2) Case در مقالهء حاضر سعی شده است با این روش تحقیق،راهبردهای مطلوب برای
در شکل 3،فرایند مورد استفاده برای تدوین راهبرد در شرکت مورد نظر نشان داده
در قسمت قبل گفته شد که در تدوین راهبرد برای شرکت مورد بررسی،چهار
اطلاعا تکمیلی از نظر افراد خبرهء داخل و بیرون از شرکت نیز استفاده شده است.
بدیهی است عوامل موجود در این فهرست(برای شرکت مذکور حدود 631
بعدی تجزیه و تحلیل راهبردی یعنی مقایسهء همزمان عوامل چهارگانه برای استخراج
هدف راهبردهای WO این است که سازمان با بهرهبرداری از فرصتهای موجود
کردن نقاط ضعف داخلی برای کاهش آثار تهدیدهای ناشی از محیط خارجی است.
ماتریس SWOT برای شرکت مذکور در شکل 6 نشان داده شده است.
این عوامل،نشاندهندهء محورهای اصلی است که راهبردهای شرکت بر اساس
همسویی بین استراتژیهای تدوین شده و اهداف کلان شرکت است.
اهداف کلان شرکت یکی از ورودیهای اصلی هرفرایند تدوین راهبرد است.
عوامل تأثیرگذار در تدوین راهبردهای شرکت مورد بررسی جدول 2.
ششگانهء پیشنهادی از روش تحلیل سلسلهمراتبی یا AHP استفاده شده است.
این درخت برای اولویتبندی راهبردهای تدوین شده،
اولویتبندی راهبردها بر مبنای میزان جذابیت برای شرکت بیان شده است.
مورد استفاده برای اولویتبندی راهبردها با توجه به نظر مدیران میپردازد.
این نکته است،که چنانچه شرکت در اجرای راهبردهای یاد شده موفق شود،میتواند"