Abstract:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه ی خودپنداره و موفقیت مدیران مدارس ابتدایی است که میزان اثرگذاری عواملی مثل مسؤولیت پذیری، ریسک پذیری، پنداشت قوی (احساس لیاقت و ارزشمندی) مدیران را بر موفقیت آن ها در مدیریت مورد توجه قرار می دهد. در این تحقیق ویژگی های فردی مدیران (جنس، سن، میزان تحصیلات، رشته ی تحصیلی، سابقه ی خدمت و سابقه ی مدیریت) مورد توجه قرار گرفته است. برای گردآوری اطلاعات که روش آن توصیفی تحلیلی است از یک پرسشنامه و 51 سؤال در طیف لیکرت استفاده شده است. این تحقیق نشان داد که تفاوت های معنی داری در متغیرهای خودپنداری و موفقیت مدیران و ویژگی های فردی یعنی مدیران زن و مرد، میزان تحصیلات، رشته ی تحصیلی، سابقه ی خدمت و سابقه ی مدیریت وجود دارد. نتایج این تحقیق بیان کننده ی این موضوع است که مدیران مقطع ابتدایی ناحیه ی 2 رشت از خودپنداری بسیار بالایی برخوردار می باشند. آزمون های آماری مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: خی دو X² ، ضریب فیشر ، Te کندال ، و ضریب T تست . معنی داری فرضیه های ( 2 ، 3 ، 4 ، 5 ) از طریق T تست مشخص شد
Machine summary:
"جدول شمارهی(8)میزان معنیدار بودن تفاوت بین جنسیت مدیران با آزمون (tset-t) (به تصویر صفحه مراجعه شود)باتوجه به آزمون tset-t با 99 درصد اطمینان میتوان گفت که مدیران مدارسناحیهی 2 رشت از خودپنداره مثبت بسیار بالایی برخوردارند یعنی قسمت اولفرضیهی اول کاملا تأیید میشود.
جدول شمارهی(11) (به تصویر صفحه مراجعه شود)باتوجه به جدول شمارهی(11)با 99 درصد اطمینان میتوان گفت ضریبهمبستگی بسیار بالایی در سطح معکوس بین شخصیت و موفقیت وجود دارد یعنیهرچه احساس شخصیت نسبت به خود بیشتر میشود میزان موفقیت کاهش مییابد.
جدول شمارهی(13) (به تصویر صفحه مراجعه شود)باتوجه به اطلاعات مندرج در جدول شمارهی(13)با 99 درصد اطمینان میتوانادعا کرد که ضریب همبستگی بسیار بالایی در سطح معکوس بین ریسکپذیری و موفقیت مدیران وجود دارد.
چدول شمارهی(14) (به تصویر صفحه مراجعه شود)باتوجه به اطلاعات مندرج در جدول شمارهی(14)با 99 درصد اطمینان میتوانادعا کرد که ضریب همبستگی بسیار بالایی در سطح معکوس بین احساس لیاقت وموفقیت وجود دارد.
یعنی هرچه احساس لیاقت بیشتر میشود میزان موفقیت کاهشمییابد و بهنظر میرسد و بهدلیل آشنایی ناکافی اکثر پاسخگویان با اهداف تحقیق وچگونگی کاربرد آن در اجتماع گزینههای بسیار ضعیف را انتخاب کردهاند و محتملاست یکی از دلایل دیگر کسب نتایج منفی در این فرضیه اطلاعات محدود پاسخگویاناز احساسات و عواطف درونی مدیران و مؤلفههای مربوط به آن و موفقیت باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول tset-t برای استنباط آماری این فرضیه مشاهده شد کهرابطهای بین t مشاهده شده(0/982-)نسبت به t معنیداری در سطح معکوس بینشخصیت و خلق و خوی مدیران با موفقیت آنان وجود دارد."