Abstract:
هزاره سوم،دوران پرشتاب فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی است که چهره زندگی،شیوه اندیشیدن،تولید و بازتولید، مصرف،تجارت،مدیریت،جنگ و صلح را در جهان دگرگون نموده است.این دو عامل نیرومند یعنی:فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در آشنایی مردم با رویدادها و حوادث اجتماعی-فرهنگی،سیاسی و اقتصادی در سرتاسر گیتی درک نوینی از خردورزی،حقوق و آزادیهای مدنی،نقش قدرتهای سیاسی و چگونگی استقرار آن پدید آوردهاند.
در گیرودار چنین وضعیتی،شناخت افکار عمومی که از ویژگیهای جوامع مردمسالار و پشتوانه قدرت و حاکمیت سیاسی است،از جایگاه والایی برخوردار میگردد.
مقاله حاضر ابتدا به مفهوم و ماهیت افکار عمومی،سپس به سیر تکوینی جایگاه افکار عمومی در ادوار مختلف تاریخ، سیر تحول روشهای سنجش افکار عمومی،بررسی سابقه نظرسنجی در ایران،انواع نظرسنجیها و بالاخره به بررسی نظریات انتقادی سنجش افکار عمومی میپردازد.
Machine summary:
"محبوبیت و مشروعیت نظامهای سیاسی از روشهای نظرسنجی افکار عمومی استفاده میکنند.
(همانجا:8)(1)(یا:نظر عامه) Public Opinion افکار عمومی برای او«روح جامعه»میوه ارتباط گسستناپذیر بین انسانها به حساب میآید.
«لاورنس لوول»در اوایل قرن بیستم در بحث از ماهیت افکار عمومی بر این امر تاکید دارد که
بدون این تمایل نه چیزی به نام افکار عمومی وجود دارد و نه
4-چگونه این افکار سازمانیافته است و در صورت فقدان سازمان چگونه میتوان آنها را با سایر
در این ایام مطبوعات فرانسه توانستند در شکل دادن به افکار عمومی جامعه نقش مؤثری داشته
میبیند و حتی پا را هم فراتر از این دایره گذارده،نقش افکار عمومی را در کنترل اجتماعی به
پژوهش در زمینه افکار عمومی دارای پنج مبدأ تاریخی است که اینک به آنها میپردازیم: نخستین مبدأ:مربوط به سال 0541 میلادی یا زمان آغاز فعالیتهای گسترده منجمان شرقی
از این مرحله به مرحله مراجعه منظم به خود مردم که برای روش نظرسنجی از اهمیت خاصی
جمهوری در سال 6391 میلادی از روشهای سنجش افکار عمومی استفاده نموده و خواهند
گسترش سریع سنجش افکار عمومی در سرتاسر گیتی بازتابی است از فوایدی که این نوع
اول:اینکه سنجش افکار را میتوان برای بررسی مشکلات در زمینههای واقعی به کار برد.
اساس این روش بر سنجش عقاید عمومی در زمینههای سیاسی-اجتماعی قرار دارد.
افکار،بلکه تحت عنوان پژوهش در زمینه بازاریابی انجام میگیرد و آنها در گام نخست به اولویتهای تولید توجه دارند،اما در مجموع،شمار زیادی از نظرسنجیها به مسائل عام هم
افکار عمومی در معنای عقیده همه رایدهندگان،نظام نیافته و پراکنده است و ابزاری برای دسترسی به آن،به استثنای رایگیری وجود ندارد."