Abstract:
همواره فاکتورها و نیروهایی،مشارکت زنان را در عرصههای اجتماعی به ویژه تعاونیها تهدید و یا تشویق میکند. هدف کلی این پژوهش بررسی نگرش کنشگران فرایند توانمندسازی(کارشناسان،هیأت مدیره،مدیران عامل و اعضاء تعاونیها)نسبت به مشارکت زنان در تعاونیهای زنان میباشد.این پژوهش به روش کمی انجام شد.به منظور تعیین حجم نمونهای که معرف جامعهء آماری تحقیق باشد،با توجه به معیار ارایهشده توسط اسراییل(2991)از هریک از گروههای چهارگانه اعضاء هیأت مدیریه (N-áèõ 12819) ،اعضاء ساده (N-áèõ 528501) ،مدیر عاملان (N-áèõ 12819) و کارشناسان وزارت تعاون (N-áèõ 1500) به ترتیب (n-áèõ 453) ، (n-áèõ 453) ، (n-áèõ 453) ، (n-áèõ 153) به عنوان نمونه انتخاب شدند.روایی ابزار تحقیق توسط استادان دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفت.به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق تست راهنما انجام گرفت و پارامتر؟؟؟برای پرسشنامهها بین 0/77%تا 0/88%به دست آمد.یافتهها نشان داد که نگرش کارگزاران و کارشناسان شرکتهای تعاونی زنان در ایران نسبت به مشارکت اقتصادی اجتماعی زنان در شرکتهای تعاونی از عوامل مختلفی چون سن،سابقهء عضویت و غیره تأثیر میپذیرد.نیز گروههای کارگزاران و کارشناسان شرکتهای تعاونی زنان نگرش متفاوتی نسبت به مشارکت اقتصادی اجتماعی زنان در شرکتهای تعاونی دارند.
Machine summary:
"اجتماعی زنان در تعاونیهای زنان،بدین شرح میباشد:عوامل مؤثر بر نگرش اعضاء تعاونی:با توجه به جدول شماره 2 همبستگی منفی معنیداری بین سن
جدول شماره 2-همبستگی(اسپیرمن)متغیرهای مستقل با نگرش اعضاء نسبت با فعالیت اقتصادی-اجتماعی زنان در تعاونی
جدول 3-مقایسه نگرش اعضاء نسبت به فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان در تعاونی بر اساس جنسیت
جدول شماره 4-مقایسه میانگین نگرش اعضاء نسبت به فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان در تعاونیها
**سطح معناداری 0/10*سطح معناداری 0/50فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان در شرکتهای تعاونی بر اساس جنسیت اعضاء هیأت مدیره
جدول 6-مقایسه میانگین نگرش اعضاء هیأت مدیره نسبت به فعالیت اجتماعی و اقتصادی زنان در تعاونی
**سطح معناداری 0/10*سطح معناداری 0/50نگرش اعضاء هیأت مدیره نسبت به فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان در تعاونیها
جدول 7-مقایسه نگرش اعضاء هیأت مدیره نسبت به فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان در تعاونیها بر
به فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان در تعاونی بر اساس سطح تحصیلات ایشان نسبت وجود دارد به طوری که
نسبت به فعالیت زنان در خارج از منزل و شرکت تعاونی ندارند ضرورت دارد برای تغییر نگرش این افراد
فعالیت خارج از منزل زنان دارند به نظر میرسد اجرای دورههای آموزشی مناسبی که این نگرش را تغییر دهد برای اعضاء هیأت مدیره ضروری میباشد در ضمن تشویق اعضاء جوان به پذیرش مسئولیت در هیأت مدیره می
نسبت به ابعاد مختلف فعالیت و مشارکت زنان در شرکتهای تعاونی بین این چهار گروه نیز متفاوت میباشد.
کارشناسان در مقایسه با گروههای دیگر نگرش منفیتری نسبت به مشارکت زنان در شرکتهای تعاونی دارند به طوری که با مواردی چون«زنان میبایستی فقط به امور خانهداری بپردازند»،«زنان بایستی زمانی به"