Abstract:
مقاله که خلاصه یک پژوهش علمی با روش تحلیل محتوا بر روی صفحه اول هجده نشریه عامهپسند ایرانی است،ضمن توصیف و تحلیل دادههای به دست آمده نتیجه میگیرد که موضوعات و رویدادهای هنری و ورزشی و بالطبع ستارههای ورزشی و هنری براساس ارزش خبری«شهرت»،بیشترین سهم را در صفحه اول نشریات عامهپسند دارند.این نشریات موضوعات و رویدادهایی را برجسته میکنند که بیش از آنکه به «ساختار»مربوط باشند به«فرد»مربوطاند و بیشتر با علایق و سلایق عامه در زندگی روزمره تناسب و سازگاری دارد.ایجاد جاذبههای بصری و نمایش رسانهای با اهداف گوناگون مثل فروش بیشتر و سودآوری، از جمله شگردهای نشریات عامهپسند ایرانی است.
Machine summary:
"جدول 3 تعداد و درصد فراوانی جنسیت خبرسازان (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدول 3(تعداد و درصد فراوانی جنسیت خبرسازان)بیانگر آن است که مردان با 86/24 درصد،بیشترین سهم را به عنوان خبرساز در صفحه اول نشریات عامهپسند دارند.
با توجه به دستهبندی نشریات عامهپسند به سه گونهء هنری،ورزشی و تلفیقی(هنری، ورزشی،حوادث و جرائم)نشان میدهد که نشریات با گونهء تلفیقی(هنری،ورزشی، حوادث و جرائم)برای جذب هرچه بیشتر مخاطب سعی میکنند در صفحه اول خود، تعداد و تنوع بیشتری از موضوعات و رویدادهای مورد علاقه عامه از ورزش گرفته تا هنر و حوادث و جرائم را به نمایش بگذارند و به همین جهت است که این نوع نشریات، بیشترین تعداد مطلب خود را در صفحه اول دارند.
این نسبت هم به معنای حضور بیشتر مردان در حوزه عمومی زندگی و نقشآفرینی در رویدادهای ورزشی و هنری و هم به معنای دسترسی بیشتر مردان به منابع رسانهای از جمله نشریات عامهپسند و لذا بازتولید نسبت و سهم نابرابر زنان و مردان در عرصه عمومی بهطور نمادین در صفحه اول نشریات است.
یکی دیگر از موارد تبعیض جنسیتی در صفحه اول نشریات عامهپسند این است که سهم زنان به عنوان سوژه(فاعل)و ابژه رویدادهای مربوط به حوادث و جرائم،در مقایسه با مردان در نشریات عامهپسند بیشتر است؛به این معنا که وقتی زنان مرتکب جرمی در جامعه میشوند و یا هدف رفتارهای مجرمانه میگیرند،در صفحهء اول اینگونه نشریات برجسته میشوند اما نقشآفرینیهای آنها در عرصههای ورزشی،علمی و..."