Abstract:
این گزارش بهطور خلاصه به ابعاد روششناختی و مهمترین یافتههای«طرح نظرسنجی از بازدیدکنندگان چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها»پرداخته است.هدف از انجام این نظرسنجی،جمعآوری و طبقهبندی نظر پاسخگویان دربارهء چگونگی برگزاری نمایشگاه است.بدیهی است که برای هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاهها،آگاهی از نظر مخاطبان امری ضروری است.به همین دلیل 885 نفر از بازدیدکنندگان بهطور تصادفی انتخاب شدهاند تا با تکمیل پرسشنامه طرح نظرسنجی؛بتوان از ابعاد مختلف نمایشگاه شناخت کاملتری کسب کرد.نتایج نشان میدهد که اکثر بازدیدکنندگان با مستقل برگزار شدن نمایشگاه موضوعات و خبرگزاریها موافق بودهاند،اما دربارهء کیفیت و محتوای نمایشگاه به ضعفهایی اشاره کردهاند.
Machine summary:
"معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناسایی دیدگاهها و نظرات مخاطبان این نمایشگاه«طرح نظرسنجی از بازدیدکنندگان چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها»را اجرا نموده است.
این نظرسنجی درصدد پاسخگویی به این پرسشهاست:بازدیدکنندگان چه انتظاراتی از جشنواره دارند؟میزان مشارکت بازدیدکنندگان چگونه است؟مطبوعات و خبرگزاریها تا چه میزان پاسخگوی انتظارات بازدیدکنندگاناند؟آیا بازدیدکنندگان از زمان و مکان نمایشگاه راضیاند؟آیا بازدیدکنندگان از مستقل برگزار شدن نمایشگاه مطبوعات راضیاند؟ روششناسی طرح مسئله و ضرورت تحقیق نمایشگاه مطبوعات چهارده سالی است که بهطور مرتب و به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود.
یکی دیگر از اهداف این نظرسنجی،آگاهی مدیران از نظرات بازدیدکنندگان چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات دربارهء انتظارات آنها از برگزاری نمایشگاه است.
وضعیت اطلاعرسانی و کیفیت نشریات در مجموع 14/8 درصد از بازدیدکنندگان وضعیت اطلاعرسانی چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات را خوب و بسیار خوب و 82 درصد متوسط ارزیابی کردهاند.
33 درصد از پاسخگویان چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها،کیفیت نشریات ارائه شده را خوب و بسیار خوب ارزیابی کردهاند.
در مجموع 93/1 درصد از پاسخگویان اظهار داشتهاند که کیفیت برگزاری چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات نسبت به سال گذشته بهتر و بسیار بهتر و 42/3 درصد معتقدند فرقی نکرده است.
جدول 1 نظر بازدیدکنندگان درباره مکان نمایشگاه(سالن حجاب) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 توزیع فراوانی بازدیدکنندگان تهرانی براساس منطقه سکونت شهری (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 نظر پاسخگویان در مورد میزان تأثیر نمایشگاه در معرفی مطبوعات به مخاطبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4 توزیع فراوانی سابقه حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه سال قبل (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5 نظر بازدیدکنندگان در مورد جالبترین بخشهای چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 6 مهمترین پیشنهادهای از دیدگاه بازدیدکنندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود)"