Abstract:
آقای عبادیان در این گفتوگو، ابتدا خشنوت را عموما زائیده رابطه حاکم و محکومدانسته و چنین ادعا میکنند که خشونت برساخته یک سنت تاریخی است و در ادامه خشونترا در چارچوب نسبیگرایی بیمعنا و نسبیگرایی را ناقض خشونت قلمداد میکنند.
Machine summary:
سنتهای خشونتزا محمود عبادیان ایران، 17/1/82 آقای عبادیان در این گفتوگو، ابتدا خشنوت را عموما زائیده رابطه حاکم و محکومدانسته و چنین ادعا میکنند که خشونت برساخته یک سنت تاریخی است و در ادامه خشونترا در چارچوب نسبیگرایی بیمعنا و نسبیگرایی را ناقض خشونت قلمداد میکنند.
اما به سخنان هابز که رجوع کنید درمییابید خشونت، یک واقعیت دروضعیت طبیعی است و انسانها برای رهایی از آن خشونت استدلال هابز را باید بپذیرند و ازبرخی آزادیهای خود بگذرند تا بتوانند در ایمنی و آرامش زندگی کنند.
به اعتقاد ایشان اولا؛ چون انسان بر خلاف سایر حیوانات تربیتپذیر استو ثانیا؛ چون در انسان عقل به جای غرایز نشسته است، انسانها دست به خشونتمیزنند، این استدلال نادرست است زیر اولا: اگر مراد از تربیت کشف و شکوفاسازیاستعدادها باشد، حیوانات نیز تربیتپذیرند، هر چند مقدار تربیتپذیری در انسان بیشتر ازحیونات است.
2. این اعتقاد نویسنده که «در چارچوب نسبیگرایی خشونت معنا ندارد و نسبیگراییناقض خشونت است، و خشونت بر اساس مطلقگرایی شکل میگیرد»، جای تأمل بسیاردارد.